Skæv væg, lige dørkarm?

Jeg skal til at sætte dørkarm i dørhul, jeg selv har lavet. Nu ser jeg, at væggen er skæv som bare fanden. 

Den afviger cirka 1cm fra gulv til loft, hvilket gør det til et helvede at få karmen til at passe.

Så hvad gør jeg nu? Tilpasser karmen til væggen så det syner lige men døren kommer til at sidde skævt, eller sætter karmen i lod og vater og sætter min lid til frøken acryl-fuge i forhold til væggens skævhed? 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at sætte døren i med kiler, så den passer med muren, og se hvordan det ser ud. 10 mm er ikke overvældende meget. Der kan ske det, at døren altid vil lukke af sig selv eller altid åbne, hvis den ikke bliver lukket, afhængig af hvilken hældning døren har.


fase

I de år jeg har arbejdet som tømrer har vil aldrig sat en dørkarm i skævt, det ville da skrige til himmelen!?

Misforstår jeg dig Fabrin?

Mvh.

Mikkel

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
FoXX skrev den 29-05-2018 21:11:04

I de år jeg har arbejdet som tømrer har vil aldrig sat en dørkarm i skævt, det ville da skrige til himmelen!?

Misforstår jeg dig Fabrin? 

Nej du misforstår mig ikke, men jeg siger ikke, det skal være sådan. Jeg siger prøv at kile døren op og se, hvordan det ser ud. Det kan vel ikke være så svært at sætte et par kiler i og se resultatet. Jeg har set den løsning, men det er godt nok længe siden. Hvis du sætter karmen i, i lod, hvordan vil du så fordele de 10 mm væggen er ude af lod. Jeg går ud fra, at du har løsningen som faglært.


fase

Det er netop derfor, jeg er i tvivl. For væggen er 100mm gasbeton fra gulv til loft. Blot skævt ad H***** til. 

Så hvis ikke jeg skal følge væggen, så kommer den til at skulle acryl-fuges herfra og til Sverige.

Hvad vil en kyndig gds'er eller proff gøre? 

For mig at se er der ingen anden løsning end at gøre hvad Fabrin skriver. Altså at montere den ude af lod. Sætter du den i lod vil det netop skrive til himlen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du KUNNE også købe en bredere karm og save og tilpasse den så døren er i lod.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Døren sættes i så den er tilnærmelsesvis i lod, og vigtigst at dørpladen går som den skal. Det vil sige at den lukker som den skal. 

Det er helt almindelig at skære en kile af en liste, og stifte på døren der hvor der mangler, så gerigt kan komme til at sidde odentlig . Når det er slebet og malet som dørkarm ses det overhovedet ikke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hmm... Det er lidt pest eller kolera, kan jeg fornemme.

Jamen jeg tager og prøver mig lidt frem. Så må vi se, om ikke der kan komme en nogenlunde lige dør ud af det. Så må jeg leve med de skævheder, der nu en gang kommer.

Men takker da alligevel for hjælpen. :-)

Hvis du ikke vil have gerigter, er det rigtigt, at valget står mellem pest og kolera (eller rettere at finde den mindst dårlige fordeling mellem pest og kolera).

Men gerigter kan godt optage en skævhed på en cm på 2 meter, og ingen andre end dig selv vil opdage skævheden. Du skal så nok bruge egentlige søm eller skruer til at fastgøre gerigterne i stedet for små stifter.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Du sætter døren lod og laver en kileformet liste i dørens længde  som passer til skævheden. Monteres mellem karm og gerifter 😊

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også