Skæv væg, lige dørkarm?

Jeg skal til at sætte dørkarm i dørhul, jeg selv har lavet. Nu ser jeg, at væggen er skæv som bare fanden. 

Den afviger cirka 1cm fra gulv til loft, hvilket gør det til et helvede at få karmen til at passe.

Så hvad gør jeg nu? Tilpasser karmen til væggen så det syner lige men døren kommer til at sidde skævt, eller sætter karmen i lod og vater og sætter min lid til frøken acryl-fuge i forhold til væggens skævhed? 

Jeg skal til at sætte dørkarm i dørhul, jeg selv... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Måske jeg ikke helt forstår dilemmaet, men er der noget der forhindrer dig i at pudse skævheden op? Evt med en form for rettebrædt til at styre det.


Mvh Troels

Ja, at jeg står med en væg der er spartlet, filtet og malet er dermed gerne vil undgå at skulle gennem hele den mølle igen på flere vægge. Hvis jeg havde fanget skævheden før spartling, havde jeg klart pudset skævheden op for at undgå dette. Men havde i min naivitet forventet, at skillevægge i gasbeton ville være placeret i lod - men næ nej.

Derfor har jeg håbet at få en hurtigere og nemmere løsning serveret på et ganske lækkert sølvfad. :-)

Det bliver nok en kileformet liste, der kommer til at tage skævheden. Ellers må jeg tømme den lokale Jem og Fix for acrylfuge. Så skal den nok forsvinde. ;-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ok - går ud fra at det er på fladen og ikke kanten den er skæv - det kræver selvfølgeligt en del pudsearbejde. 

Men overvej om du vil fuge mellemrummet op, eller bare lade gerichten "svæve" som en skyggeliste - tit er det en pænere løsning (hvis problemet er at dørkarmen øverst rager ud over væggen)



Mvh Troels

Gerigten kan godt vrides lidt - det kræver bare den gøres ordenligt fast i karm og væg. På den måde kan det meste af skævheden optages.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue om karmen rager ud over væggen eller om den er indenfor. I det sidste tilfælde kan der evt. hugges lidt af væggen bag gerigten, så den kan presses ind uden at støde på kanten af væggen

Helt enig med Jenshøj - løsning med kiler og spartelmasse vil altid være at se, med hvis man vrider gerigterne, får du en løsning, som er praktisk taget usynlig. Og som jeg skrev tidligere, kan en gerigt sagtens vrides 1 cm over 2 meter.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Skla ikke gøre mig alt for klog på det her område -Men bliver det ikke vanskeligt at samle den lodrette og vandrette gericht (pænt), hvis man tvinger den lodrette ind til væggen.


Mvh Troels

Jo og nej - lidt afhængig af hvor skævheden er, skal der måske justeres lidt på 45-graders smigen, men det er småting, og da standard-gerigter koster 10,- meteren kan man endda tillade sig at lave et fejlskud eller 2 uden at ærgre sig for meget. Ellers også acceptere, at gerigterne ikke går perfekt sammen og fylde samlingen med filler - det bliver usynligt, når det bliver malet, mens en gegigt, der er 1,5 cm tyk i den ene ende og 2,5 i den anden, vil være meget synlig.

Jeg har faktisk lige været igennem noget helt tilsvarende - og efter i dagevis at have været fortvivlet over hvor grimt det ville blive, kastede jeg mig ud i at sætte gerigter på, kun for at konstatere, at det blev overraskende pænt. Det eneste bøvl er, at man i stedet for at stifte gerigterne på, må bruge lidt kratigere søm i karmen og skruer i væggene for at tvinge gerigterne på plads.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også