Problem med nærlys på Fiat Panda

Det ene nærlys på en Fiat Panda virker ikke.

Pæren er teste god.

Måler jeg på det  midterste ben på H4 stikket (som jo er til nærlyset), men uden det er sat på pæren, viser den 12 volt til stel, når nærlyset er tændt og 0 volt når nærlyset er slukket.

Sætter jeg stikket på pæren er der 0 volt til stel også når nærlyset er tændt.

Så det er som om der slet ikke leveres nok strøm til nærlyset, men ubelastet kan der altså måles 12 volt.

Hvad kan dette skyldes?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne begynde med at måle på tilgangssiden på sikringen til den pære, der ikke virker. Der skal være spænding på begge sider af sikringen, når nærlyset er tændt. Andre muligheder for fejl er kontakt til op- og nedblænding. 

fase
S. Fabrin skrev den 29-05-2018 20:39:01

Du kunne begynde med at måle på tilgangssiden på sikringen til den pære, der ikke virker.

Jeg har desværre ikke en oversigt over sikringerne, håber på at få det en af dagene. Men du tror altså at der er separat sikring til højre og venstre.

Der skal være spænding på begge sider af sikringen, når nærlyset er tændt. 

Det virker jo som om der er for stor "indre modstand" i nærlysforsyningen, her skal sikring så testes.

Andre muligheder for fejl er kontakt til op- og nedblænding. 

Det var en grim ting hvis det er der fejlen ligger. I det tilfælde vil jeg være fristet til at bruge strømmen fra den pære der virker som styrestrøm til et relæ, og så lidt alternativ ledningsføring.

Mange tak for svaret, jeg må lave lidt flere undersøgelser.

En oversigt over sikringerne har jeg ikke, men mon ikke der er en oversigt i låget over sikringerne. Prøv på http://www.fiatklubdanmark.dk/ mange af de forskellige mærkeklubber har mange "nørder" nørder i en absolut positiv mening, som har løsninger på de mærkeligste problemer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis