Sommerluk fjernvarme via hovedventil

Den 15 maj er officiel sommerlukningdag for fjernvarmen. Det er også meget fint. Jeg har da også fundet min Sommerventil, men er samtidig kommet til at tænke på følgende. Hvorfor lukker man ikke bare for sin hovedventil og returventil. Så undgår man vel også at bruge en masse spildvarme på at varme brugsvand / badevand op. 

Jeg har ikke en varmtvandsbeholder men har kun en vekselvarmer. Der står fjernvarmen konstant og kører for at varme vand op man jo ikke reelt bruger.

Hvis jeg lukker for min hovedventil lukker jeg jo for al det spild.. det kan selvfølgelig kun lade sig gøre om sommeren, men når det reelt kun tager vekselvarmeren 30 sekunder at varme vand op, så virker det fjollet at spilde vand og varme døgnet rundt.

Spørgsmålet er derfor nok. Er det et problem at lukke for hovedventil og returventil. Kan jeg reelt ødelægge noget på den måde???





Den 15 maj er officiel sommerlukningdag for... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En moderne varmeveksler har et lille tomgangsforbrug, netop for "at kunne producere varmt vand øjeblikkeligt". Det vil være lidt at spare ved at lukke helt af for fjernvarmen. 


Søren O

De fleste fjernvarmeselskaber opkræver "kun" betaling for den forbrugte energi. Når fjernvarmemåleren sidder helt inde ved ens egen installation, betaler man således ikke for varmetabet i stikledningen.


Søren O

Trådstarteren skriver postnummer 9430 (Vadum) og det må være en del af Aalborg Fjernvarme forsyning. Dvs. han betaler pt. 18 kr. pr. m3 fjernvarmevand og ikke forbrugt energi.

Ifølge Aalborg Forsynings tekniske bestemmelser afsnit 11.2 skal fremløbet i fjernvarmenettet være 60 - 80o C ved afgreningen til stikledningen.


Søren O
Annonce
Søren O skrev den 26-06-2018 12:44:27

Ifølge Aalborg Forsynings tekniske bestemmelser afsnit 11.2 skal fremløbet i fjernvarmenettet være 60 - 80o C ved afgreningen til stikledningen.

Det er jeg også sikker på at de overholder, men temperaturen på fremløb inde i huset vil jo falde, hvis der ikke er noget forbrug af betydning.


Jeg tror vidst at spørgsmålet er rundet meget godt af.

1. Nej der sker ikke noget
2. Det er virkeligt besværligt
3. Er besparelsen det værd?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis