Sommerluk fjernvarme via hovedventil

Den 15 maj er officiel sommerlukningdag for fjernvarmen. Det er også meget fint. Jeg har da også fundet min Sommerventil, men er samtidig kommet til at tænke på følgende. Hvorfor lukker man ikke bare for sin hovedventil og returventil. Så undgår man vel også at bruge en masse spildvarme på at varme brugsvand / badevand op. 

Jeg har ikke en varmtvandsbeholder men har kun en vekselvarmer. Der står fjernvarmen konstant og kører for at varme vand op man jo ikke reelt bruger.

Hvis jeg lukker for min hovedventil lukker jeg jo for al det spild.. det kan selvfølgelig kun lade sig gøre om sommeren, men når det reelt kun tager vekselvarmeren 30 sekunder at varme vand op, så virker det fjollet at spilde vand og varme døgnet rundt.

Spørgsmålet er derfor nok. Er det et problem at lukke for hovedventil og returventil. Kan jeg reelt ødelægge noget på den måde???





17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du lukker for ventilerne eller bare den ene, det er nok, så tager det længere tid at få varmt vand, fordi vandet i stikledningen først skal have det kolde vand erstattet af varmt vand, inden det via din varmevaksler kan begynde at varme dit brugsvand op.


fase

Som tidligere nævnt, så tager det ca. 30 sekunder når jeg åbner for hovedventil, til jeg har varmt vand, hvilket ikke virker som langt tid. Jeg er helt med på at vandet fra stikledninger bliver koldt, men når det ikke tager længere tid er det vel minimalt hvad spild der er. 

Men kan jeg ødelægge noget i systemet ved at lukke ned f.eks. via hovedventil.

Nej du ødelægger ikke noget. Når det kun taget 30 sek. fra du åbner hovedventilen, til du har varmt vand i din varmtvandshane, må din stikledning være utrolig kort.


fase

Men det er heller ikke meget energi du bruger på at holde veksler varm, hvis den ellers er isoleret. Det er jo ikke sådan at der strømmer vand igennem hele tiden, kun når termostat åbner fordi veksler er blevet for kold. Så der er et lille forbrug, men ikke meget. Mon ikke det svarer nogenlunde til de 30sek du skal bruge mere i vand når du lige skal vaske i varmt vand med kold veksler? Og så er der et problem med legionella hvis veksleren står og er lunken hele tiden.


Elektronikteknikeren

Legionella forekommer kun i varmtvandsbeholdere, fordi der en større mængde varmt vand i den, så ikke al vandet bliver udskiftet med koldt vand ved brug.


fase
Annonce

Det er da utrolig upraktisk at skulle åbne for hovedventilen på frernvarmen hver gang der skal bruges varmt vand, men du vil helt sikkert spare på energiforbruget på bekostning af komforten.

Nye varmevekslere til brugsvand er udstyret med et lille omløb, som hele tiden sørger for at der er varmt vand klar.

Du kan da prøve at aflæse din fjernvarmemåler f.eks. for 24 timer af gangen ud fra forskellige forudsætninger, og se hvad du reelt sparer ved at lukke hovedventilerne.


Søren O

Jeg har prøvet at aflæse mit forbrug hen over de sidste 4 dage. Jeg sparer reelt 75 % de dage jeg lukker for hovedventilen. 

Meningen er ikke at der skal være lukket hele dagen, men blot når familien er på arbejde. Det er der hvor jeg tænker det er spild af fjernvarme, når jeg reelt kan slukke inden jeg går ud af huset, for så igen at åbne når jeg kommer hjem.

Jeg har haft besøg af fjernvarmens serviceordning for ca. 2 md. siden. Dengang mente de at mit system var fint indstillet, og alt var som det skulle være. Meeen, hvis man kan spare yderligere her i sommerperioden ved blot at lukke for hovedventilen, så er det vel ikke en dum ide.. med mindre jeg ødelægger noget i systemet.

Tror bestemt ikke at du ødelægger noget ved at lukke for hovedventilen. Noget andet andet er om du må lukke for disse ventiler. Der står sikkert i leveringsbetingelserne fra dit forsyningsselskab at ventilerne kun må benyttes i forbindelse med service. Ventilerne ejes og serviceres af forsyningsselskabet, så hvis du vil lukke dagligt, så skal du have monteret en ekstra ventil.


Søren O

Hvis du sænker brugsvand temperaturen fra 55 til f.eks. 45 grader, vil tomgangsforbruget typisk falde til 1/3.

Umiddelbart burde det ikke give risiko for legionella, når du har varmeveksler.

jeg forstår ikke helt hvad der skulle bruge fjernvarme når du ikke er hjemme her i sommer perioden, en vekselvarmer bruger jo kun fjernvarme når der er forbrug, kunne det tænkes at du har noget gulvvarme eller en radiator ventil der ikke slutte helt tæt. det kan du se på din måler. når vi ikke bruger varmt vand herhjemme så er der en gennemstrømning på o-1 liter i timer d.v.s intet forbrug affjernvarme når vi kke er hjemme og sådan burde det jo også være når man ikke har en varmtvandsbeholder der skal holde en temp oppe 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis