Alternativ køkkenbordplade

Hej, jeg står med et minimalt budget og laver køkken i min kolonihave. Jeg har idag været ude og kikket på køkkenbordplader, og den billigste i træ (vil ikke have andet) er fyrtræ 599kr i jem&fix. Her vil jeg være nødt til at bruge tre st, da jeg har vask på den ene side og kogeø overfor med dobbelt størrelse. Det vil sige, at to af pladerne i fyr skal sættes sammen på kogeøen. Jeg er ikke helt vild med tanken om, at der skal være en rille midt i det hele..! ...Men, så faldt jeg over en stor krydsfinérplade ( https://www.silvan.dk/keflico-selex-radiata-pine-krydsfiner-1220-2440-21?id=3200-1548909 ), som er 21mm tyk, og den dækker hele kogeøen samt den anden bordplade til 549kr. 

Spørgsmål - 

er det i praksis mulig at bruge krydsfinér som bordplade ved vask og kogeplade? 

Er der meget stor risiko for, at den slår sig? 

 Hvad behandler man den med, som er egnet til bagning direkte på pladen? 

Og hvad med limen imellem pladerne - er det mega giftig?

Andre idéer?

Taknemlig for jeres tanker! ☀️


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sagtens samle to bordplader, så det ikke kan ses. Især massive plader som kan slibes bagefter. Samme princip, som vist her.

https://youtu.be/6IPtKTx4-rc?t=2m39s


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Tak for dit svar. Fed teknik! Det kræver dog nogle verktøj jeg ikke ejer. Jeg har også set en del andre videos om, hvordan man kan sætte sin egen bordplade sammen. Jeg er dog ret hooked på tanken om at lave en i finér, da det især er billigt, men også har en ret pæn kant med alle de lag  


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 

Du kan sagtens bruge en tyk finér, men giv den en robust lak så som skibslak, da limen i pladen skal beskyttes mod fugt.


Elektronikteknikeren

Jeg ville nok bruge et mellemlæg, hvis jeg skulle ælte dej direkte på en skibslakeret bordplade.. ikke fordi jeg er sart - men alligevel..  

Kan man ikke evt. købe en silikonemåtte i stor størrelse til dette formål? (så er rengøringen også nemmere   )

Og du har ret med de mange lag - det giver noget "spil" på kanterne

PS. du skal nok have noget afstivning på bagsiden, så den ikke krummer..  men der har du sikkert en rest af reglar eller andet brugbart? Tænker ikke, at bagsiden skal være en "altertavle", nu det er kolonihave på budget?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Skibslak lyder lidt rough. Er det egnet til overflader, hvor der skal håndteres mad? Jeg har en silikonemåtte til bagning, men ungerne elsker både at lave mad og bage, og det er svært at holde dem indenfor måtten😜 

Der står i beskrivelsen (linket til silvan) at limen er vandfast. Der er 8 st 40cm fikspunkter med 4 huller i hver, som er lavet til at fastgøre bordpladen på de skabe, der skal bære pladen. De går både på langs og tværs. Tænker at det burde være nok, og derfor ikke nødvendig at afstive ydderligere? 


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 
Annonce

Hvis finerpladen ligger af, oven på skabe og der ikke er ret langt mellem de steder den ligger af, så kan du sagtens bruge så en finer, specielt i den tykkelse.  Du kan eventuelt købe 2 og lime sammen, hvis du gerne vil have en lidt tykkere bordplade, som man normalt har. (men det koster jo penge :p Kender godt det når det skal laves på billig budget )

Jeg ville også give den en omgang skibslak - Men ved dog ikke om der findes andre bedre egnede produkter, når nu det skal bruges som køkken bordplade. Det kan købes i både silvan, bauhaus og jomogfix. Eller online som her 

https://www.dorchdanola.dk/junckers-skibslak-0-75-ltr.html?___store=default&gclid=EAIaIQobChMI4_GygPWo2wIVzLXtCh1lCg9AEAQYAiABEgLJOvD_BwE

Hvis man vil have et look af en tykkere plade, kan man skære strimler og lime på under pladen langs kanterne, og trimme dem til med en overfræser. De kan så skjule lægter under pladen


Elektronikteknikeren

Min søster har lavet en køkkenbordplade af krydsfiner og den viste sig at være meget svær at holde. Det er muligt at der ikke var lukket grundigt nok af med lak og silikone (fx ved kanterne omkring vasken) - men ihvertfald skulle der på trods af 3 lag lak ikke ligge vand særligt længe før pladen slog sig.

Hun endte med at putte linoleum (forbo desktop) ovenpå for at få en mere vedligeholdelsesvenlig overflade - men den slags er ikke helt billigt.

Tilgengæld vil jeg mene at du sagtens kan samle to plader af massivt træ uden alt muligt fancy værktøj. Jeg har både i mit nuværende køkken en kogeø hvor pladesamlingen på midten er lavet med trælim også slebet, den er helt unsylig og holder fint her efter 2 år. Mens limen tørre kan pladerne holdes i spænd med en kombination af tunge ting presset på hver side og noget pakketape. Når pladerne så ligger på skabene kan man fx skrue dem fast nedefra og skrue skabene, så flytter det sig ikke.  - Det er klart at hvis samlingen skal kunne bære er noget ala videon langt mere optimalt, men ovenpå 2 skabe mener jeg godt man kan klare sig med mindre




Ask

Illisher, ja at lige to sammen ville være helt perfekt - og ja dyrere, men stadigvæk billigere end de billige fyrplader, som jeg kikkede på! 👍🏼Jeg er godt nok skeptisk når det kommer til skibslak. Tror jeg finder en fag person i morgen, som har helt styr på, hvad man kan bruge, når der er mad indblandet - og unger ☺️


Gregeren, det er altså ret genialt tænkt hehe. Så simpelt, at jeg slet ikke havde overvejet det 😁


Askholme, godt at høre om lidt erfaring! Det lyder som, at der er ret meget arbejde med det - og jeg vil jo i grund og bund helst have massiv træ, da det er nemt at holde - og faktisk også bakteriedræbende, bare den bliver passet og plejet. Og jeg vil helst af alt bruge olie og ikke lak.. måske skal jeg bare køre på fyr alligevel. Åh dilemma!😅 


Det værste der kan ske, hvis du prøver, er at det går galt. Det kunne været værre - at du ikke turde. 

Brug dyvler til at samle pladerne. F.eks. ved at bruge det princip, som vises her

https://www.youtube.com/watch?v=ibxtUdYL_e4

Det er meget simpelt og virker godt.


Kurt B. Andersen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis