Ventilations ventiler og kanalstørrelser

Hej med jer

Er i gang med at planlægge et ventilationsanlæg jeg skal installeret i mit hus fra 1970. Selve anlægget kommer nok først om noget tid, men da jeg har tænkt mig at renovere i etaper, vil jeg gerne have så meget som muligt planlagt inden det for sent.

Har siddet og kigget forumet rigtig meget igennem og har kunne få svar på stort set alt, ved at kigge på gamle indlæg. Der er dog noget jeg ikke har kunne finde svar på, eller overset, så jeg har følgende spørgsmål:

1. Placering af indblæsning- og udsugningsventiler?

Har vedhæftet et billede af plantegningen på hus og markeret de steder jeg mener der skal sættes ventiler. Er dog ikke sikker på at oplægget er optimalt. De rum der kræver udsugning er alle placeret i den ene ende af huset og indblæsningen kommer alle fra den anden ende, bort set fra 1. salen der har en indblæsning, som er over bryggers, fyrrum og det lille bad.

Spørgsmålet er så: med et balanceret ventilationsanlæg, vil det give problemer med for stort træk igennem køkkenet, da al frisk luft skal igennem her og ud i rum med udsugning?

2. Kanalstørrelse?

Mit spørgsmål er: kan ventilationskanalerne blive for store?

Har planer om at trækket 125 mm rør til alle rum (minus det lille bad < 3 m3, som for et 100 mm rør), som alle tilsluttes hovedkanalerne på 160 mm til anlægget. Afkast og indtag bliver ført til taghætter på 250 mm.


Håber i kan hjælpe mig og på forhånd tak

Mvh Christian

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

med hensyn til placering vil jeg ikke kloge mig alt for meget, men i forhold til om kanaler kan blive for store så er svaret klart NEJ de kan kun blive for små.

Tjaa, jeg tror ikke du kommer til at mærke træk, men jeg kunne finde på at skippe udsugningen i bryggers og lave indblæsning i stedet for.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis