Lampeudtag virker ikke

Hej Lav det selv!

Jeg har netop købt en lejlighed og den forbindelse er jeg ved at hænge nogle lamper op. Et af lampe udtagne virker dog ikke og jeg har derfor åbnet den kombinerede stikkontakt og kontakt der styre lampen. 

Jeg undre mig lidt over sammenblandingen af blå og sorte ledninger. Er det normalt? - eller er kontakten mon monteret forkert?

På forhånd tak!

DBH

Jens

Hej Lav det selv! Jeg har netop købt en lejlighed... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner en brun - blå og gul/grøn ( hvis du drejer den lidt rundt) OG sidder der ikke en sort bagved der ikke er monteret.

Så er det kun at konstatere om det kabel der ikke er monteret her fører hen til udtaget der ikke fungerer. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Nej. Der er desværre ikke andre sorte end den der går i i lampeudtaget. 

Så vidt jeg kan se er der er:

En Jord, ikke monteret, grøn/gul

En fase, monteret, blå

En nul, monteret, sort

En ???, ikke monteret, lilla eller meget lys blå

En ???, ikke monteret, brun (måske fast fase?)


I dit lampeudtag er der monteret en sort, som er lampeledning, måske er det den der er monteret i afbryderen, det kunne det tyde på, når det lampested virker. En blå, som må være nul.

Desforuden er der tre ledninger, der ikke er monterede. En lyseblå, nul. En brun, som er fase eller mellemledning til et andet lampeudtag. Om den brune er fase eller mellemledning kan næsten kun afgøres ved måling. Endelig er der en gulgrøn jord, som du kan montere i udtagets jordklemme, den har ingen betydning for om dit lampested virker.


fase

Hej Fabian,

Ok. Så den brune er måske en mellem ledning?  Kan det være den der forbinder det defekte lampeudtag?

Det kræver selvfølgelig måling men i princippet er det vel så enten den lyseblå der skal forbindes til nul eller den brune der skal forbindes til fasen?

Du skal kigge i det lampeudtag der ikke virker, eller samlinger på vej derhen, og se om du har den 3 leder kabel der. 

Er det tilfældet skal blå til blå og brun til sort. Men det kan du ikke gøre i blinde, du skal vide hvor kablet ender. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik. 

Så fik jeg målt på ledningerne. Den brune der ikke er monteret i dåsen der virker er bundet sammen med udtaget der ikke virker. Jeg har bunden den til sort. Den blå er ikke bundet sammen med udtaget der ikke virker. MEN udtaget virker stadig ikke. Kan det være den blå leder er knækket et sted? 

Nej det vil næsten aldrig forkomme at en leder knækker i installationskabel. De kan knække i en af enderne. 

Er vi enige om at billedet med den blå forfra dåse er et lampeudtag ? ? Og at det er lampeudtag der virker ? ?

Hvis den brune går til lampeudtag der ikke virker, så går den blå også dertil. De ligger i samme kabel.

Så montere den brune til sort og den blå til blå. 

Kan du ikke finde den blå ledning så må den sidde oppe i udtaget et sted. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay. Jeg har fundet det sidste udtag; Når de tre sorte ledninger i det defekte udtag ikke er samlet virker dette udtag heller ikke. Jeg har lige åbner det op og kan de at de brune (mellemleder måske?) er samlet i en muffe for sig. Igen er de blå ledninger ikke monteret 

De blå ledninger sidder i klemme N 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja. Jeg var lidt upræcis. Jeg mente egentlig den lyseblå/lilla der også var i det andet udtag jeg åbnede tidligere


Er det ikke lidt sært der er to jord?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis