T1 eller Trykimprægneret lægter.

Jeg er i gang med udregne materialer til at udskifte taget på vores udestue.
Jeg går fra et billigt plast trapez tag til ståltrapez. Producenten skriver mest om T1 lægter, men jeg er kommet i tvivl om det ikke ville være bedre med trykimprægneret træ i samme dimension?

Grunden til mit spørgsmål er kondens.
På mit haveskur ligger der "pandeplader" som giver en del kondens på undersiden under de "rigtige" vejrforhold, og det kan ses på lægterne i form af skjolder og misfarvninger (heldigvis ingen råd endnu).
Taget har kun en hældning på 7 grader, hvilket hører til i den lave ende, som også er med til at gøre mig nervøs for kondens problemer.

Og til dem der skriver at jeg da bare kan få en antikondens belægning på tagpladerne, vil jeg sige: Det fik min genbo på hans carport sidste år, og det virker ikke (igen sikkert fordi taghældningen er så lav), så det vil jeg ikke bruge penge på.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror nu ikke lægterne rådner, pga kondens, men det koster jo ikke så meget mere for de trykkede, så kan da godt forstå hvis du vælger det. Lavede et haveskur for nogle år siden valgte trykkede, til både spær og lægter står stadig fint, selv om der kan kommer kondensdryp, fra mit et lags plasttag.

Ved ikke hvilke type antikondens plader din nabo har..

Men Har set et skur hvor der var denne her type plader, det virkede, der er limet sådan en slags dug på indersiden.

https://www.profilmetal.dk/tilbehor/870-antikondens.html


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg er heller ikke sikker på produktet hos min genbo, andet end det var nogle plader han fik billigt, et eller andet sted.
jeg tror også at årsagen til kondens belægningen ikke virker hos ham kan skyldes den lave vinkel, og vist også noget med at det nederste stykke mod tagfoden skal "lakeres" så der ikke kan komme "tilbageløb" hvilket jeg ikke tror han har gjort.  
Det er netop plader fra Profilmetal jeg ville købe, da jeg kan bestille dem i den rigtige længde, og så skal de bare lægges op   

Men jeg hælder også mest til de trykkede lægter, selvom spærrene ikke er..


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis de ikke skal males, så ville jeg også vælge imprægneret, men du kunne også bare male dem, under taget får de jo ikke sol, så malingen holder vel næsten evigt, så skal de bare vaskes en gang om året eller hveranden, og de ser altid flotte ud

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også