klæbning af granitfliser?

Er der nogen der har erfaring med anden klæber end granitklæber når man skal lægge granitfliser? Granitklæber koster næsten 500,- for 25 kg og rækker til ca. 7,5 m2 og jeg har 30 m2. Hvad er det der får granitklæber til at holde - det ætser sig vel ikke fast i granitten?

Jeg har nivelleret betongulv (med gulvvarme).
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allfix universalfix (den røde) kan bruges til alt, jeg tror nu ikke den koster 500 dask for 25 kg.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Citat fra PeterR

Allfix universalfix (den røde) kan bruges til alt, jeg tror nu ikke den koster 500 dask for 25 kg.

Lip multiklæb hvid. koster ca. 225,00 i Bauhause hos tømmerhandlen koster den ca 300,00 priserne er stortset de samme som Alfix

mvh.milton
Alfix og lip kommer ud af den samme maskine, så produkterne er ens, men som det rigtigt er nævnt skal du bruge den røde klæber fra alfix, da den er hvid, så hvis du har valgt en lys granit sten vil den ikke tage farve efter en mørkegrå klæber.

Mvh. Henrik.

henrik1

Tak for tippene!
Jeg så en speciel Cerasit granitklæber i Tyskland til 320,- for 25 kg - derfor gættede jeg på 500,- i Danmark, men jeg var netop interesseret i at vide om man kunne bruge de andre flexklæbere - som I siger er tilfældet. Jeg læste på Alfix' hjemmeside at der skal være en stor andel kunststofbinder i klæberen for at kunne binde granit. Hvad gør kunststofbinderen?
Alfix nævner granitfliser i.s.h. med den "sorte" - combifix og ikke noget på den røde (Universal) - men hvis I har prøvet den røde så vil jeg gå efter den - den er sikkert billigere end den "sorte".
Kan jeg bruge den "røde" når jeg skal have gulvvarme under (det nævner Alfix ikke noget om på den "røde", men det gør de på den "sorte")?

Det er lyse granitfliser jeg skal have lagt - jeg var ikke klar over at underlaget kunne ses igennem - så det var godt jeg fik spurgt.

Tillægssprøgsmål : granitfliser skal vel skæres med en vådfliseskærermaskine? Får man skarpe kanter - eller "hakker"? Hvad kan man bedt runde kanterne med?

Jeg har klæbet over 40m2 fliser op i huset, men det har været alm. fliser. Jeg vil ikke ødelægge for 6000 kr granitfliser ved at lave nogle dumme fejl.
Citat fra ErikP

Tak for tippene!
Jeg så en speciel Cerasit granitklæber i Tyskland til 320,- for 25 kg - derfor gættede jeg på 500,- i Danmark, men jeg var netop interesseret i at vide om man kunne bruge de andre flexklæbere - som I siger er tilfældet. Jeg læste på Alfix' hjemmeside at der skal være en stor andel kunststofbinder i klæberen for at kunne binde granit. Hvad gør kunststofbinderen?
Alfix nævner granitfliser i.s.h. med den "sorte" - combifix og ikke noget på den røde (Universal) - men hvis I har prøvet den røde så vil jeg gå efter den - den er sikkert billigere end den "sorte".
Kan jeg bruge den "røde" når jeg skal have gulvvarme under (det nævner Alfix ikke noget om på den "røde", men det gør de på den "sorte")?

Det er lyse granitfliser jeg skal have lagt - jeg var ikke klar over at underlaget kunne ses igennem - så det var godt jeg fik spurgt.

Tillægssprøgsmål : granitfliser skal vel skæres med en vådfliseskærermaskine? Får man skarpe kanter - eller "hakker"? Hvad kan man bedt runde kanterne med?

Jeg har klæbet over 40m2 fliser op i huset, men det har været alm. fliser. Jeg vil ikke ødelægge for 6000 kr granitfliser ved at lave nogle dumme fejl.

hej ErikP.

du må ikke bruge alm.fliseklæb det skal være en multiklæb eller universal klæber,petop på grund af bindemidlet som sørger for at binde begge flader sammen,både flise og underlag.
Ja granit skal skærers med vådskærer,du får en skarp ligekant som ikke er hakket,hvis skærerskiven er iorden,du kan med samme vådskærer affase overkanten med lidt øvelse.
Med hensyn til gulvvarmen har dette ingen betydning om det er det ene eller andet produkt.
Tillægs svar.ALFIX og LIP er ikke samme produkt det tror jeg at henholdsvis lip og Alfix fabrikanterne vil blive lidt fornærmede over hvis man spørger dem :lol: :lol: :lol:
men iprincippet er det ligegyldigt om du bruger det ene eller andet produkt,det er et spørgsmål om vane for os der bruger det tildagligt,så det er helt op til dig hvad du vil bruge :wink: så bare kom :wink: :wink: igang :wink:

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis