Genbruge stålskorsten til pilleovn

Hej LDS

Jeg overvejer at skifte min brændeovn ud med en pilleovn og mit spørgsmål er om jeg kan genbruge min stålskorsten? 

Jeg kan se at der er 80mm røgrør på en pilleovn og mit nuværende røgrør er på 160mm

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sagtens, forudsat den ikke er tæret osv. Den regnes som en del af huset på samme måde som en muret skorsten. Du skal bare have en overgang fra 8 til 15 cm for at få samling på de to ender.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

For skorstene gælder det at de (diam./lysningen) skal passe til den maksimalt indfyrede brændselsmængde, og det er vist intet problem her. Til gengæld kan lysningen osse blive for stor, så man opnår alt for ringe træk i skorstenen, med risiko for kold skorsten (løbesod), eller røgtilbageslag.  

Ps. Men konsulter skorstensfejeren, for det er ham der til syvende og sidst skal syne installationen. 

Pps. Modsat er der for stort træk/sug (over 15 pa.) i skorstenen, kan det være nødvendig med en trækstabilisator, selv om det kan være trættende at høre på et spjæld der åbner og lukker i stormvejr. 

Måske bliver din skorsten kun båret af brændeovnen, dvs. at du skal have en pilleovn med topafgang eller finde en anden måde at bære din skorsten.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis