Søjler til terrasse - hvordan?

Hej med jer  
Jeg skal have lavet en overdækket terrasse som skal støttes af nogle søjler på lidt over 2m i højden. Jeg er ikke vild med træstolper, så jeg er kommet efter at det skal laves i noget sten.

Jeg har fundet et inspirationsbillede af hvad jeg gerne vil ende ud med - men hvordan mon jeg gør? Nogen der i udførlige skridt kan lede mig i rigtig retning?

Jeg vil helst undgå at støbe da 1) formene bliver rigtig store og høje og 2) bliver de ikke støbt på stedet bliver de ret tunge at flytte.

Kan de mures op af sten eller blokke - hvis ja, hvordan får jeg så profiler på siderne, etc?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De kan sagtens mures op af sten eller leca. Den skrå kant på sokkel og op under "hatten" skæres til i mursten hvor efter det filses eller pudses. De fremtrukne felter på midterstykket pudser du ligeledes op. Her laver du 2 rammer af brædder så du kan have en på hver side fastgjort med skruetvinger. "Hullet" i rammen pudses fuld. Dagen efter fjernes rammen, men du skal lave den på en måde så den kan gå fra hinanden. Trækkes den lige ud i helt form vil der sikkert gå nogle kanter af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej og tak for svar.


Ev elmand - hvis man nu murer op i leca, bliver det så holdbart nok? Skal der nogle jern ned igennem på en eller anden måde i forhold til forankring?

Tror du puds er holdbart nok, det falder ikke bare af når det skal være så tykt? Skal der laves af flere tynde lag eller kan man bare lave det af én gang? Hvad skal blandingsforhold være?

Tilsyneladende er det kun 15 mm tyk. det er normalt pudslag + - . Men du kan sagtens lave udkast først, ( kaste cement mørtel på så der er store knotter) og så vente ca. en time før selve pudslaget trækkes på. Når det er udendørs skal du bruge sand og cement lige som i sokkelpuds. 

Her er link til blandetabel. Ved 3,5% kalk mørtel blandes i forhold 1 cement - 6 dele mørtel. målt efter rumfang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg så engang en skrap murer lave noget tilsvarende.

Han tegnede op hvor feltet skulle pudses. Herefter holdt han en liste til kant med den ene hånd, og kastede pudsen på med den anden. Pudsen blev glattet med murskeen og overflødig puds skrabet af med listen som afstandsstykke.

Listen blev trukket langs det pudsede stykke så kanten ikke tog skade. Sådan fortsatte han hele kanten rundt.

Da pudsen havde sat sig lidt, blev midterfeltet fyld ud og glattet med et stålbræt.

Kanten blev afsluttet med en finger der brød den skarpe vinkel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det tror jeg gerne, og det ville jeg nok også forsøge. Altså bortset med det med at holde det ,med den ene hånd. Jeg ville nok tage tid til en skruetvinge. Det er jo ca. sådan man pudser omkring et vindueshul. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis