Solenergi setup howto for begynder?

Hej, jeg er flyttet ud i kolonihavehus da jeg har solgt min lejlighed, men mangler noget el

i hytten. Har forstået at solenergi skulle være rimelig enkelt at lave selv, men findes der nogen

"manual" til det? Har styr på watt, ampære, panel, inverter og mmp regulator, men ved intet om

kabler og sikringer. Så ved ikke om jeg vil prøve da jeg plejer at lære gennem trial and error

og har ikke læst til at miste livet på det.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at kunne hjælpe dig, bliver du nødt til at oplyse noget om, hvad du skal bruge af effekt, spænding o.s.v.


fase

Hej Fabrin, jeg planlægger at købe flg:

2 x 160 watt panel  https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/12V-solcellepaneler/160W-panel-12V

300 watt inverter https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/12-24-220V_invertere/300W_12V-220V_Inverter_-_ren_sinus

Regulator 20A https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/MPP_Tracker/laderegulator-1732-mppt-display-20A

245 Ah sol batteri

Det burde være rimelig simpelt at få til at virke sammen?

Hvordan sætter jeg de to paneler sammen? Hvordan sætter jeg panelerne til regulatoren, og derfra til batteriet? Hvad med sikring? Skal batteriet jordes? Hvordan?

Hvordan lukker man anlægget ned?

Skal positiv (rød) altid på positiv i den anden ende, og sort på sort? Eller skal det krydses i nogle situationer? Jeg ved INTET om elektricitet. Tak

Solpanelerne sætter sammen, så de er i serie. Bare sæt et stik fra hver panel sammen med det tilhørende stik fra det andet panel. Så har du to frie ender, som er henholdsvis + og -. De to frie ender, skal du føre til din lader og forbinde til laderens + og - (de to klemmer i venstre side). Forsyn enderne med kabelsko. 

Dit batteri kobler du til laderens udgang (de to klemmer i midten). Belastningen (inverteren) kobler du til laderens klemmer i højre side (mærket load/last). Batteriet skal ikke forbindes til jord. Imens du forbinder batteri og belastningen, kan du fjerne den ene pol fra solcellerne for at undgå kortslutninger under montagen. Du bør overveje at sætte en 30A bilsikring ind i + ledningen til batteriet.


fase

Ok, tak for svaret. Har bestilt mit setup nu, men droslet det ned til at begynde med til et 100 Ah batteri og et enkelt 160 watt panel. Så må vi se om det er nok. Når jag hr brug for at lukke anlægget ned når jeg går iseng om aftenen, så slukker jeg bare for inverter og fjerner panelets + pol fra batteriet, så kan jeg sove roligt? Jeg får nok brug for at flytte panelet indendøre nogen dage for at undgå tyveri.

Vender tilbage med info om hvordan det er gået med montagen. Tak

Annonce

Du kan nøjes med at slukke for inverteren. Resten passer fuldstændig sig selv. Lad os endelig høre når grejet er i gang.


fase

Så er grejet igang, og det virker ikke .. får kun 1.1 - 1.2 amp i laderen og det er fra et 160 watt panel. Øv, jeg smider det i den blå avis som et fejlkøb medmindre Viva energi vil taget det tilbage.

Hvis batteriet er næsten ladet op falder ladestrømmen, helt klart. Har du prøvet at have forbrug på batteriet, samtidig med at der bliver ladet på batteriet (solen skinner)? Prøv at have din inverter tændt med forbrug på, når det bliver mørkt. Se så om ladestrømmen bliver større når solen skinner. Dit panel er på 160W, men laderen begrænser ladestrømmen og dermed den afgivne effekt fra panelet. Du skal ikke regne med at fordi panelet kan afgive 160W, så bliver det brugt uanset om der er brug for det eller ej. Som sagt sæt en belastning på, gerne et par hundrede Watt, og se om ikke ladestrømmen bliver større.


fase

Jo, det virker! Det var præcist batteriet der allerede var ladet helt op. Haha, sikke et fjols jeg var, jeg troede jeg sku til at fejlsøge med måleren i dagevis, no need for that. Det kører super godt, og har lavet mere el hele dagen end jeg har kunne nå at bruge. Tak

Du skylder Fabrin en kold   

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis