Solenergi setup howto for begynder?

Hej, jeg er flyttet ud i kolonihavehus da jeg har solgt min lejlighed, men mangler noget el

i hytten. Har forstået at solenergi skulle være rimelig enkelt at lave selv, men findes der nogen

"manual" til det? Har styr på watt, ampære, panel, inverter og mmp regulator, men ved intet om

kabler og sikringer. Så ved ikke om jeg vil prøve da jeg plejer at lære gennem trial and error

og har ikke læst til at miste livet på det.

Hej, jeg er flyttet ud i kolonihavehus da jeg har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ok, det gør jeg så .. Men hvordan kan jeg aflæse hvor mange amp der i batteriet? Jeg kan ikke se det på laderen, kun hvor meget der er gået ind. Så det er først når amp går til 1 fra panelet i fuld sol at jeg kan se at batteriet er ladet helt. Skal man måle på batteriet med målegrejet for at aflæse amp? Der er usb stik på inverteren måske kan man trække nogle data ud derfra?

Du kan ikke umiddelbart aflæse, hvor mange Ah der er på batteriet. Du kan måle spændingen, som skal ligge omkring 14V, jeg husker ikke lige dataene på din lader. Ladetilstanden kan også måles med en vægtfyldemåler, men det kræver adgang til syren. Hvis det er et vedligeholdesesfri batteri, kan du ikke måle det. I øvrigt styrer din lader, hvornår batteriet bliver koblet fra, så batteriet ikke bliver dybdeafladet. Så nyd det gode vejr og lad automatikken passe batteriet. Dit USB stik indeholder ikke data om dit batteri, men er beregnet til at lade din mobiltelefon, tablet og hvad du ellers kan lade via et USB stil   .


fase

En update: de seneste dage har jeg lavet mere el end jeg nå at bruge! ikke dårligt .. Men batteriet er temmelig tungt og flytte rundt på, så nu har jeg installeret det sammen med lader ude i redskabsskuret/skabet på ydersiden af kolonihavehuset. Men der er mus i huset, har set dem to gange indendøre! Og tror det blir svært at slippe af med dem, da de kan kravle rundt under huset og kan stort set komme ind alle vejne. Det er vel ikke så godt at ha tingene stående derude, hvis musene kan finde på at gnave? Jeg tror efter at de har fundet ud af at jeg er i huset så har jeg ikke set dem siden. Men de kan jo let færdes under og i skuret. Skal ha boret hul i væggen så kan ha tingene stående herinde og føre kablet direkte ud der, det er sgu for tungt at flytte batteriet frem og tilbage hver dag. Der ligger jo panel kablerne i haven og kabel mellem batteri og lader i skuret, er der andre der har deres setup i haven istedet for på taget, og hvad gør man med mus der kan finde på at gnave?

Så, har været ude og flytte panel fra haven ind i huset og lader + batteri fra redskabskur ind i huset også. Ville ha foretrukket det bare ku passe sig selv men tager gnaver-risiko alvorligt ..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis