Kuvertfald på jord

Jeg er ved at forberede til at lægge skærver foran huset. Vores hus ligger 1 meter oppe i niveau fra vejen og der er støbt en støttemur mod vejen. Der er ikke dræn ved støttemuren. Mit problem er at jorden er meget leret så når det regner ligger der sig pytter der kan være dage om at trænge ned i jorden. Min tanke var at etablere en form for afløb i midten af området trukket til kloak. Lave kuvertfald mod afløbet på jorden. Ideen er at det vand som jorden ikke tager i forbindelse med regnvejr/skybryd vil løbe til afløbet. Er det en helt tosset ide? :D

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan kalde det kuvertfald, men det er et udtryk man bruger når man skærer fliser til i f.eks. badeværelse. Det kan vel mere korrekt kaldes "tragt" fald. Det er ikke for at korrekse dig med ordvalget men mere for at give et billede af hvad man bør gøre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-05-2018 23:53:36

Du kan kalde det kuvertfald, men det er et udtryk man bruger når man skærer fliser til i f.eks. badeværelse. Det kan vel mere korrekt kaldes "tragt" fald. Det er ikke for at korrekse dig med ordvalget men mere for at give et billede af hvad man bør gøre. 

Kuvertfald bruges i høj grad til anlægs- og vejarbejde. Så det er et ganske korrekt ordvalg der bruges.

Til spørgsmålet. Nu ved jeg ikke hvor langt der er fra husmur til støttemur, og hvor lang støttemuren er. Et billede/tegning kunne hjælpe. Men løsningen du omtaler kan godt lade sig gøre. Du skal bare være opmærksom på at der bør etableres sandfang i den brønd hvor nedløbet er, så der ikke kommer skærver i rørsystemet.

Man kunne også overveje at lave en rende på ca 25x25 cm hvori der er skærver og et drænrør der leder til en brønd. Så ledes alt det overskydende vand ned i renden og videre i drænslangerne.

Linjedræn er også en mulighed.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis