Stik med jord

Hej ved ikke om det er det rette forum afsnit men jeg prøver alligevel. Jeg har købt mig en oplader til en drone som kan tilsluttes med 2 ben eller 3 bens stik med jord. Så langt så godt. Men der hvor min pc er tiluttet er det en alm stikdåse med 8 udtag og selvom der er 3 bens huller i stikdåsen er der kun 2 alm i stikproppen. Så hvis jeg propper et 3 bens stik med jord i er der vel stadig ikke “jordforbindelse” i og med ledningen ender ud i et alm 2 bens stik?

Håber det giver mening:)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej der skal være tre ledninger med hele vejen, for at få jorden med.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej. Det var s.. hurtig respons Laderen jeg har er denne model: http://m.lightake.com/p/6-in-1-intelligent-aluminum-alloy-charger-with-2-usb-ports-and-4-battery-charging-ports-for-dji-spark-uk-plug-_mu2306027.html?sku=2305554¤cy=hkd

Den er loddet med 3 ledninger har tjekket den inden inså den er klar til jord. Men behøver jeg stik med jord, altså netkabel med 3 bens stik? Eller er det sikkert med et alm pc/netkabel med 2 bens stik?

Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt bør du have jord. Men ved du om der er ført jord frem til dine stikkontakt? Ellers kan det være lige meget. 

Men lagt de fleste lever lykkeligt og længe uden at have jordet deres elektriske dimser og maskiner, idet de bruger den medfølgende schuko stikprop som typisk ikke laver jordforbindelse i almindelige danske stikkontakter.

På billedet af din strømforsyning er der vist schukostik, så dit problem, hvis der er et, kan kun løses ved at du skifter stik, udskifter din stikdåse til en med jord og tilslutter den til en stikkontakt med jord. Stikdåsen kan også skiftes til en med schukokontakt, men stadig med aktiv jord.


fase

Jeg går ud fra der er jord i de tre stik i stuen med 3 hul stikkontakter. Jeg er mest tryg ved tanken om laderen er sat til i jordstik men hvis det kræver ny el installation i stikket på første sal må jeg nøjes med alm stikkontakt. Som sagt har jeg haft låget af laderen og set der er tre ledninger loddet til stikket. Jeg har også købt et jordstik kabel i stedet for det der fulgte med laderen.

Lige en mere. Bør jeg have min pc sat til jord med alt det det medføre, ny stikkontakt og ny stikdåase i stedet for den alm tilslutning?

Jeg har i mange år tilsluttet lader til forskellige ting og computere af forskelig art til en almindelig stikkontakt uden jord, og det har fungeret fint uden, at jeg har fået stød af nogen art. 


fase

Der korte svar er at ja du bør have dine elektriske ting der levdres med jord tilslutte jord. Men realiteten er bare at langt de fleste ikke montere korrekt med jord (heller ikke herhjemme) og det går uden problemer i langt de fleste tilfælde.... Jeg havde ikke trukket hele ledningsnettet om i huset for at få jord frem til en stikkontakt.


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis