Rcd hpfi slår ffa

Hej jeg har brug for lidt faglig el hjælp. 

Jeg har en hpfi afbryder og har været i tviv og jeg har nulling der hjemme og har derfor monteret et jordspyd og har mål at den har en meget lav overgangs modstand til jord ca 50 ohm. Men heg montere den i hovedejordklemmen så går der 5 sek så slår hpfi fra hvorfor nu det


Hpber der er nigen som ved hvorfor

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne jo tyde på du har en afledning et sted i installationen.

Prøv at sluk for alle grupperne, og slår hpfi så ikke fra, indkobl en gruppe af gangen, så du kan indkredse problemet.


Vi prøver igen, i morgen --

Den slår fra inden der er koblet nogen grupper til så problemet ligger ikke inde i installationen spørgsmål er mere om der er lavet en nulling i fra mit måler skak til gruppe tavlen enden i den rød eller sorte ledning jeg har prøvet at afmontere den sorte også montere jord uden held

Du har med næsten 100% sikkerhed ikke nulling, når du har HFI relæ. Du skriver, at du har etableret en jordelektrode med en overgangsmodstand på 50 Ohm, hvordan har du målt det? Det kræver specielt måleudstyr.

Når dit HFI relæ kobler ud efter 5 sek., må der være en fejl i HFI relæet. Relæets opgave er at måle summen af strømme, og hvis summen afviger højst 30 mA fra 0, skal relæet koble ud indenfor nogle få millisekunder. Når alle grupper er koblede fra, er der kun spænding på tilgangen til dem, og der skal så ikke være noget forbrug, som kan give afledning til jord.

Hvad laver kablet med brun og blå farve i tilgangen på HFI relæet, det er kun forsikret med stikledningssikringen, som er meget for stor til tværsnittet. Det er for øvrigt sjældent at se et forsyningskabel monteret efter dan gamle danske standard.


fase

Den brune og blå er fordi der er noget batteri backup på til fjernvarme systemet tror jeg det er det kan også være at min overgangsmodstand er for stor siden den kobler fra 

Det med tilslutning til din fjernvarmemåler er en lovlig tilslutning med 2x2,5 mm2 kabel.

Du har ikke besvaret hvordan du har målt overgangsmodstanden på din jordelektrode, som i øvrigt må have en modstand 1666,6 Ohm. Det er ikke overgangsmodstanden, der er skyld i at relæet kobler ud. Relæet har ikke forbindelse til installationen og dermed heller ingen mulighed for at måle nogen strøm, så mit svar til dig må være, at du får skiftet dit relæ.


fase
Annonce

Det er vel ikke fordi N og PE har forbindelse på afgangssiden af fejlstrømsrelæet? 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det tænker jeg måske godt de kan have men så er det i måler skabet

Cosmic skrev den 26-05-2018 00:40:24

Den slår fra inden der er koblet nogen grupper til så problemet ligger ikke inde i installationen spørgsmål er mere om der er lavet en nulling i fra mit måler skak til gruppe tavlen enden i den rød eller sorte ledning jeg har prøvet at afmontere den sorte også montere jord uden held.  

 Når alle grupper er koblet fra, er der ingen forbindelse til installationen. Altså kan der ikke løbe nogen strøm gennem HFI relæet. Da HFI relæet måler summen af strømme og reagerer på en forskel på ind- og udgående strøm på højst 30 mA., må der være en fejl i HFI relæet. Der er nævnt, at udkoblingen først forekommer efter flere sekunder, hvilket er en alt for lang udkoblingstid.

Skulle installationen have jording udført som nulling, må dette ikke kombineres med egen jordelektrode på grund af såkaldte vagabonderende jordstrømme, som kan medføre jordstrøm til elektroden, som ikke kommer fra fejlstrøm i installationen. Så jeg håber ikke, at der er både nulling og jordelektrode. Jeg mangler i øvrigt svar på, hvordan overgangsmodstanden på jordelektroden er målt til 50 Ohm. 

Det er vel ikke fordi N og PE har forbindelse på afgangssiden af fejlstrømsrelæet?  

PE er ikke forbundet til HFI relæet, så hvis der er forbindelse mellem PE og nul, kan det kun forekomme, hvis der både nulling og egen jordelektrode.

Hvis der er nulling, skal der fra klemmerne, der samler jordledningerne fra installationen, være en jordledning til nulledningen i forsyningskablet.


 


fase

Jeg målet i mellem tilgang n også det nye jordspyd der sagde den ca 50 ohm

Jeg målet i mellem tilgang n også det nye jordspyd der sagde den ca 50 ohm.

Det er så ikke måden at gøre det på, men lad det nu hvile, for det har ikke noget at gøre  med, at dit HFI relæ kobler ud, når alle grupper er koblet ud.

Det er stadig mit indtryk, at du skal have udskiftet dit HFI relæ og helst til et HPFI relæ.


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis