Beskæring af platan

Jeg har en efterhånden lidt for stor platan i min have og har brug for råd til hvordan jeg beskærer den så jeg får mest glæde af den.

Jeg vil gerne skære den ned så den bliver lav og bred, så den giver skygge i det hjørne den står. Kan jeg det? Den er vel 6-8 meter høj nu, og ville gerne at den var måske 3-4 meter høj og ligeså bred. Skærer jeg "bare" toppen og grenene af så den ser ud som jeg ønsker, eller?

Og skulle nogen have bedre bud på, hvordan jeg får mest glæde af den, så er alle idéer velkomne. (Se på foto hvordan den ser ud i dag).

Tak for alle input.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1.  Løvtræer beskæres bedst om vinteren. Dels kan du se hvad du laver, og saftspændingen er på sit laveste. Ved at beskære nu, risikere du at træet "bløder" helt vildt.
2. Du kan godt beskære toppen, men det er bedst at ikke bare klippe toppen af, men at tage flere grene så du bevarer træets form. Lidt ligesom du gør når du klipper hæk, du fjerner de lange skud med lader "stammerne" stå tilbage. Hvis du kun fjerner hovedstammen, vil træet se "amputeret" ud i flere år.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for hjælpen — og så et tillægsspørgsmål:

Hvis “væksten følger saksen” som jeg har lært, og jeg “blot” beskærer top og grene i den længde jeg finder passende, vokser det så ikke bare helt tosset der hvor jeg har beskåret?

Du kan godt beskære platan om vinteren. men det bedste resultat får du med sommerbeskæring (august) hvor træer entydigt bedst indkapsler og overvokser sår. 

Et platantræ vil sandsynligvis sætte en del nye skud fra sovende knopper i barken på grenstumpernes overside.

alfleha skrev den 07-06-2018 14:51:10

Tak for hjælpen — og så et tillægsspørgsmål:

Hvis “væksten følger saksen” som jeg har lært, og jeg “blot” beskærer top og grene i den længde jeg finder passende, vokser det så ikke bare helt tosset der hvor jeg har beskåret?

Jo, typisk vil en gren du skærer over dele sig i 2 og vokse videre.
Så derfor skal du skære den længere tilbage, end dit endelige mål, så den har plads til at lave nye skud, der igen vil dele sig, og dele sig igen, efter du har klippet dem (det er på den måde du laver en ny krone).
Det er samme princip du gør med hækken, her lægger du også lidt til højden hvert år, fordi du typisk ikke skærer helt tilbage til udgangspunktet, da den så vil fremstå "skaldet".
Og derfor skal en hæk også "fornys" med års mellemrum, hvor man skærer den kraftigt tilbage.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis