Råd og vejledning til E/G maskinbase

Hej alle :)

Jeg er nu langt om længe kommet dertil hvor jeg vil begynde at lege lidt med Epoxy/Granit til en maskin base.

Vil starte med at lave nogle små prøvestøbninger, dels for at lære teknikkerne og dels for at finde den rigtige blanding af epoxy/sand/sten/farve.

Men jeg tænkte om der var nogen herinde der kunne give til råd til hvor man kan købe tilbehøret i omegnen af Frederikssund/Hillerød ?
Som jeg ser det skal jeg bruge resin, hærder (gerne langsom), farvestof og sidst men bestemt ikke mindst et råd til en god "releaseagent" så jeg kan få formen til at slippe emnerne.

Har set flere videoer på youtube med folk der banker løs som gale for at få skildt tingene ad :)

Ser frem til at høre fra jer :)


/Jesper

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har kun støbt med glas, kul, kevlar væv, ikke granit. Jeg ved ikke hvor meget de små sten ridser formen når man kommer det i. 

Først skal man vokse formen flere gange, for at opbygge en vis tykkelse af voks.   

Dvs. man smører voks på, venter til det tørrer og polerer det med noget blødt, f.eks bomuld, en gammel t-shirt.

Modellen slipper formen, men ikke så nemt. 

Smører man PVA slipmiddel på voksen, går det betydeligt nemmere. PVA danner en tynd hinde, næsten ligesom husholdningsfilm. Den kan fjernes med vand, så pas på ved våde fingre.

Vælger man sillikoneholdig voks, er det svært at smøre pva på.  

Men når granit grus kommer til at ridse igennem voksen, så er det meget muligt at man få et problem :-)

Det med ridserne havde jeg ikke lige tænkt på - så god point 
Men hvor køber du epoxy og hærder ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har kun erfaring med glasfiber, her starter man jo med at give formen voks, og derefter gelcoate inden man støber glasfiberen.

Måske det kunne være en mulighed at når formen vokset og klar, kunne du måske give den et tyndt lag epoxy, og når det er hærdet nogenlunde op, så støb med stenene.

Men kun en tanke, da jeg jo ikke kender den type støbning du skal i gang med....


Vi prøver igen, i morgen --

Det foregår i Tyskland. De har den bedste beskrivelse af deres produkter og meget andet.  

https://www.r-g.de/

Hej Jesper


Har du set de 2 youtubeklip med Jørgen Hegner, og hans bror der støber 2 cnc fræsere.

Måske du kunne kontakte ham, og få nogle gode råd.

Her er et link    youtube.com/watch?v=-0Cn0WRXPKs.

Hilsen Torben Sørensen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Jesper

Husk at have ALT tegnet inden du støber.

Jeg tænker mest på alle de gevind, som skal være indstøbt.

Det er ikke sjovt at stå med det færdige emne og se at her skulle der have været

indstøbt et gevindbøs.

Jeg har købt epoxy på eBay.de

Her er prisen overkommelig og de sender hurtigt.

God fornøjelse med projektet.

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Lige et tillæg.........

Jeg har også bygget en cnc fræsemaskine og gik i de samme overvejelser,

med at støbe maskinstativet, men valgte en anden løsning, netop af hensyn 

til det med gevindene. Jeg havde en plantegning, men ikke til mindste detalje

og erfaringen fra andre projekter, siger mig at der ofte forekommer ændringer

undervejs, hvor der lige skal bores et hul og skæres et ekstra gevind.

Af den grund har jeg fremstillet min maskine af kraftigt 4-kant rør med 5mm

godstykkelse. Alle hulrum er efterflg. fuldstøbt indvendig med epoxy med iblandet

aluspåner, så kan der bores og skæres gevind,efter godtbefindende. Dette har gjort at maskinstativet er både meget stift og helt svingningsdødt.

Har også set Jørgen Hegners projekt, som er virkelig gennemført.

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Hej Johnny


Sidder og kigger på ebay.de og blev i tvivl.

Er det system E45 og hærder System55/45 du bruger ?

Mvh Jesper

Hej Jesper

Var lige nede og se på dunkene.

Ja det er E45  55/45

Du er måske så småt ved at starte projektet?

Du må meget gerne dele nogle fotos, til os interesserede, når det skrider fremad.

God fornøjelse.

Jeg kan forsikre dig, at det er en fantastisk verden der åbner sig, når man pludselig

kan fremstille ting , som ellers kun var professionelle beskåret.

Hilsen Johnny


Johnny cnc

Super - så skal jeg ha bestilt sårn et sæt 😀

Jeg er i hvert fald kommet dertil at jeg vil begynde at lave nogle små forme og prøve mig frem med nogle støbninger for at se hvor meget der går til, finde en god måde at få emnet til at slippe formen og ebdeligt at kunne beregne maskinens vægt bare nogenlunde.

Derudover vil jeg så småt starte op på at få linuxcnc til at styre de tre steppere jeg købte på eBay for snart 3 år siden.

Inden jeg kan lave selve maskinen skal jeg så liiiige har bygget det 25m2 værksted som finansministeriet (min kone) har bevilliget. 

Men jeg fornemmer allerede nu at der venter mange timers sjov 😀

Jeg lægger nogle tegninger op når jeg er kommet så langt.

/Jesper


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også