Tilbagemeldinger på etableringen gulvvarmen i badeværelset

Jeg har fået mit badeværelse renoveret – også er jeg efterfølgende blevet i tvivl om etableringen af gulvvarmen er blevet udført korrekt eller om det er helt ok efter de givne omstændigheder.  

På billederne kan man se hvordan vandet og varmen er blevet lagt ned i gulvet. Vandrørene kommer ind op i toppen af billedet, hvor bryggerset ligger, også føres de ned til cisterne/toilettet, og fra cisterne/toilettet føres vandet til vask og brus.

(Det er meningen at vandet skal føres op på første sal, når der etableres et badeværelse)

Jeg har efterfølgende spekuleret på om det er normalt kun at isolere det varme vand hen til toilettet/cisterne, men ikke hen til brus eller vask. Og slangerne med det kolde vand er ikke blevet isoleret, men de ligger nede i flamingoen.

Findes der bestemte krav til isolering af vandrørene i gulvet? Eller har det ikke den store betydning for ens energiregnskab og effekten af gulvvarmen?

Det var tiltænkt at udgrave gulvet i badeværelset, også efterisolere til de nye krav i BR, men det skete ikke på grund af huset er bygget på et fundamentet af jernbeton dække, så var der fare for at huset vægge ville falde samme under arbejdet eller at huset efterfølgende ville få sætningsskader, hvis jernbeton dækket blev brudt op. I stedet blev det eksisterende gulv hugget op, så blev der efterisoleret med 20 mm flamingo, som man kan se på billederne.

- og der er også lagt et billede ud af hvordan vand og varme er blevet tilsluttet i bryggerset.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

velkommen på lds.

Man bliver nødt til at kalde isoleringen ok efter de givne omstændigheder. Det er ikke efter forskrifter at nøjes med 20 mm flamingo i gulvet med gulvvarme. Er der kælder under eller hvad var årsagen til denne oversprings handling. 

Normalt lægger man de kolde under de 300 mm isolering, så er vandet ikke varmt de første sekunder. Den varme lægges oppe i isolering. 

Om der er isoleret eller ej i dit tilfælde gør ingen forskel på brugsvand, både det varme og det kolde vand er lunken de første sekunder. Derefter får du hurtig varm og kold vand frem. Når der lukkes  afkøles det varme vand men det gør det i alle installationer, så der er ingen energi forskel der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for det  

Jeg har for to år siden købt et hus fra 1984 i 1½ plan uden kælder. Jeg kan læse mig frem til at husets er funderet i 1,7 - 1,9 meters dybde, og der er udført jernbetondæk i stedet for klaplag pga. den Geotekniske rapport fra A/S Grundforstærkning. Det har ikke været muligt at finde en kopi af den Geotekniske rapport, men jeg antager at man ønskede at tage forholdsregler for eventuelle fremtidige sætningskader på huset ved at anlægge et jernbetondække. 

Lagene består af en vibreret bund, 15 cm løs leca, 100 mm. pladebatts også jernbetonplade.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis