relæer til lys

Jeg ønsker at aflaste ratpin-kontakter og tændinglås, ved at indsætte 2 relæer til hhv. nærlys/fjernlys. Ville helst hente styrestrøm direkte fra lyskontakterne og placere relæer der også, så de ikke belastes af kulde/fugt i motorrummet. Ved godt et relæ skal sidde så tæt på forbrugskilde som muligt, af hensyn til spændingsfald, men tanken om en indendørs placering har luret mig. 

Har I forslag til opbygning på en polo/seat årg.98 ?? - den hvor ratpinden skifter kort/langt lys på samme måde som overhalingsblink. ( jeg tænker lidt hængende relæer, der først slukker når tænding afbrydes )

På forhånd tak - Carsten



 


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sæt nu de relæer ud i motorrummet evt. tæt på dit batteri. Brug ledningerne fra den ene forlygte til styrestrøm. Træk nye ledninger fra dine relæer til begge forlygter. Lad positionslyset være som det er. Træk forsyningsledning med sikring fra dit batteri til relæerne.

Der er monteret millioner af relæer i motorrum uden driftproblemer, og hvis relæerne ikke er lydløse har du irreterende klik hvis de monteres i kabinen.


Søren O

Du må gerne montere godkendte kørelyslygter på din "gamle" bil. Mener blot at de skal være "E godkendte".

Kørelyslygterne skal slukke hvis der tændes andet lys (positionslys eller nær/fjernlys). Positionslys må dog meget gerne lyse sammen med kørelyset, men stilles den almindelige lyskontakt på positionslys, så skal kørelyset slukke.


Søren O

Ok - så ryger der et sæt godkendte dioder på, sammen med positionslyset. Så vidt jeg husker, må kørelyset godt virke med det lange lys, da begge jo betegnes som blændende i mørke, men skal self kunne slås fra.

Er det korrekt ??



 

Update - relæer og led lys er nu klaret - men en lille sjov detalje er, at radioen plages af støj, når jeg kører med led tændt. Jeg har monteret en kontakt, ( 3 funktioner, on/off/on ) hvor tilgang er fra stationær lyskontakt, og de 2 udgange er hhv. led og nærlys, hentet fra lyskontaktens kørelysposition. Positionslys fungerer altså både på original og led-indstiling. Ledning til led er ført gennem torpedo/frontplade, sammen med hjælm kablet. Er der støj gener fra sådan et par kørelamper? Forbrug mindre en 1A/12V. 


 

En LED laver støj. Oftest billige laver støj, men du kan garanteret også finde dyre der gør. En LED er ikke bare en glødetråd, men et stykke elektronik i sig selv. Så der er mange komponenter i en LED som kan generere støj.

Jeg har flere billige LED-pærer som støjer så meget at man kan høre det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis