Alternativ til understøbning af fundament ved etablering af tilbygning.

Hej allesammen


Vil gerne starte med at beklage, da jeg allerede har lavet et emne, omhandlende mine bekymringer omkring fundamentet på mit huset, men tingene har ændret sig lidt - så glem den gamle tråd.


Jeg ejer en murermestervilla fra 1925, hvor jeg er ved at etablere en nye tilbygning (der var tidligere en anden tilbygningen, som dog var i utroligt dårlig stand.

Det har ved udgravning vist sig, at soklen er af mursten, hvorunder der ligger "marksten" i små størrelser i hård jord (ikke mørtel). Den murede del af soklen er kun 25-30 cm under terræn, mens "markstenene" går ned i omkring 70-80 cm.

Da vi er ved at grave ud til afretning, 400mm isolering og beton med klinker, betyder dette, at vi ønsker at grave omkring 60 cm under terræn. Jeg har dog nu spurgt forskellige, og er blevet anbefalet IKKE at grave under den murede sokkel, som altså kun er 25-30 cm under terræn.


I stedet for understøbning, har I da et bud på om følgende metode vil være gangbar? (er godt klar over at man normalt vil understøbe, men er blevet foreslået følgende alternativ)


Ca. 1 meter fra soklen af huset og ud, graves der kun til underkant sokkel - altså ca. 30 cm, hvorefter der ligges 50mm sand til afretning, 150mm isolering, og derpå 100mm beton + klinke.

Når man kommer mere end 1 meter fra huset, graves der ned i almindelig dybde, med 400mm isolering etc.


Jeg er helt med på, at det er lidt alternativt, men er mest ude efter at høre jeres mening, om I tror metoden sikkerhedsmæssigt er forsvarlig?

Vil gerne undgå at understøbe, dels grundet prisen, og dels grundet tiden det vil tage at få udført. Vil dog heller ikke risikere at huset styrter sammen. Det skal siges, at på trods af soklens ringe dybde, har jeg ingen sætninger i huset, og det har efterhånden snart stået i 100 år. 


Tilbygningen støder op til den ene gavl, og strækker sig over 4,50 meter, hvilket er svarende til ca. det halve af gavlens længde.

Indvendigt er der gravet ud til isolering, så der er ikke tryk fra jord indvendigt.


Jeg har vedhæftet to billeder, hvoraf det ene illustrere metoden jeg foreslår, og den anden viser tilbygningens placering på huset. 


Jeg håber det giver mening, og at I vil give jeres mening til kende.

Hej allesammen Vil gerne starte med at beklage... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Herregud - det er jo ikke hele gavlens bredde hvor dele af sylden skal fritlægges. Det er jo højest halvdelen.

Med de nye tegninger og oplysninger, ville jeg ikke betænke mig at gå lodret ned langs muren helt uden afstand som først beskrevet. Du kommer jo ikke i berøring med syldstenene af betydning. Du vil på sigt værdsætte den ekstra isolering langs eksisterende bygning.

Det færdige resultat beskytter desuden mod ændringer i jord grundet fundering af tilbygningen, hvis der senere laves omfattende havearbejder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ingen problemer så længe du ikke gravere dybere end sylden. 

Jeg er ret sikker på den stikker omkring 90 cm. ned. Jeg oplever to slags syldsten i Danmark.

Den første som din (og min). Den anden ligger direkte på jord og stikker sjældent dybere en godt halvdelen af en stor kampesten.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusind tak for alle de gode svar! :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis