Hjælp til Fritidshus

Hej LDS Folkens,

Jeg skal til at bygge et nyt fritidshus på 50m2. 

I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om nogle ting.

Den oprindelige plan var et fuld fundament, men er gået mere over til ideen om et punktfundament (fra Nemt Fundament). Nogen der har erfaringer med disse?


I den forbindelse tænker jeg så, hvor meget, og hvilken type isolering til de forskellige steder.


Tænker 

200mm i gulv ( 45x145 spærtræ samt 45x45 reglar, og så en dampspærre, og afslutning med gulvspæn i 22 mm)

200mm i vægge (samme princip som gulv)

250-300mm i loft/tag


Har jeg skudt helt ved siden af?


Ydermere tænker jeg, hvad er den bedste varmekilde? Har kigget lidt på et luft/vand varmepumpe, men det er dog lidt pricey. Andre alternativer som er nogenlunde lige så effektive?






If you can dream it, you can do it.... NOT!
Hej LDS Folkens, Jeg skal til at bygge et nyt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen. Jamen jeg tænker at jeg godt kunne tænke mig noget gulvvarme? Den skal også kunne bruges året rundt, og ikke kun om sommeren. Så derfor tænker jeg noget luft til vand, eller evt jordvarme anlæg?


Så er vi ude i noget 350mm loft, 200 mm flamingo (styrolit etc) i fundament og 200 i vægge, eller har jeg skudt helt ved siden af?




If you can dream it, you can do it.... NOT!

Tjah... så er vi jo ude i noget med hypoteser og den slags. Moderne gulvvarme kører jo ikke med særlig høj temperatur i forvejen, og vil især ikke gøre det, når huset er godt isoleret. Og slet ikke, hvis du vil have sløjfen ind under flydende trægulv - så er du begrænset til 27° i fremløb. Moderne klinkegulve er jo heller aldrig varme, som man oplever det på gamle badeværelser. Du har ca. 50.000,- at gøre godt med til el-komfortvarme i gulvet, samt forbrug, i forhold til luft-vand. Så ved jeg godt det varme brugsvand også kommer oveni... menæh...

Jordvarme... Ja. Altså havde det været et almindeligt parcelhus... Så tror jeg det havde været vejen at gå. Men jeg tror simpelthen det bliver for dyrt ved så lille et hus. Nu er det ikke nye tal, så du kan ikke regne helt med det, men for 2-3år siden ville et anlæg til et hus på 150kvm ca. kunne betale anlægget tilbage i besparelser ifht. olie over ca. 7 år. Ved reduktion til 90kvm var/er tiden 14 år... og du bygger et på 50?


Noget helt andet er vandbåren varme i et sommerhus. Det fryser jo om vinteren!? Det er elvarmen fuldstændig ligeglad med (luft-luft + evt. el i gulv), men det er gulvvarmen ikke. Der skal være drift på. Ellers risikerer du det sprænger. Det er en hovedpine man ikke gider have - især hvis ikke du bor tæt på. I øvrigt virker elgulvvarmen også med det samme, fordi den ligger lige under klinkerne, og ikke halvvejs begravet i betonen, som den vandbårne. I samme forbindelse ville jeg få brugsvandet lavet, så det var nemt at dræne fuldstændigt af systemet, hvis det skulle stå uden varme om vinteren. ikke bare frostfrit, men uden varme. Der er stor tryghed i at vide at huset fint klarer sig selv, og vide at der ikke pludselig er løbet 2000kbm vand gennem stuen.


I min optik er det at skyde gråspurve med kanoner i så lille et hus, men det står dig selvfølgelig frit for. Nu kender jeg jo selvfølgelig heller ikke jeres (for-)brugsmønster. Hvis I bruger det rigtig meget om vinteren, giver det selvfølgelig mere mening. Hvad med en fjernstyret pilleovn? Både den og en luft-luft varmepumpe kan hver især sagtens opvarme så lille et hus. Lad de indvendige døre stå åbne, når I ikke er der. Det er alt.


Jeg har også altid været skeptisk over ikke at have vandbåren varme, men nu er jeg gennem flere år kommet i et med brændeovn og elgulvvarme, og det er altså 110kvm med over 4m til kip, og jo - fjernstyringen mangler, så man lige kunne tænde for varmen morgenen inden. Måske et døgn, hvis det er sindssygt kold vinter, men #1, så er det ikke nær så godt isoleret, som dit, og #2 så er det over dobbelt så stort. Jeg ville ikke bekymre mig så meget om det, hvis jeg var dig, men find en stabil, driftsikker varmepumpe med så høj virkningsgrad som muligt, og så få en prof montering - de skal alligevel fylde kølemiddel på den. Panasonics dk-modeller virker upåklageligt. Nu er jeg ikke dig, men hvis. 😊


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Med gulvvarme begynder du at nærme dig kravene til helårsbeboelse, hvor flere hensyn end isolerings skal tages.

Reaktionstid inden gulvet er varmt afhænger af konstruktionen. Tung konstruktion (varmeslanger indstøbt i beton) når først komforttemperatur efter et døgn.

En let konstruktion (varmeslager under trægulv) når komforttemperatur noget før, men ikke meget.

En luft/luft varmepumpe når komforttemperatur efter et par timer, hvilket harmonere bedre med et fritidshus der kun bebos lejlighedsvis.

... og så har jeg ikke nævnt isoleringskravene til vinduer og døre foruden frostsikring i øvrigt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man begynder jo næsten at blive klog med alt det hjælp man får herinde   

Jeg vil bruge denne proces til at lære lidt om det, til et evt rigtigt hus projekt på længere sigt. Så dette er blot en træning i mindre skala, derfor starter jeg med et fritidshus.

Jeg tænker lidt jeg vil bygge det som en helårs bygning. samme isoleringskrav tænker jeg.

Jeg har bare hørt at en luft/luft varmepumpe ikke er så effektiv i forhold til forbrug?

Jeg kunne heller ikke drømme om at købe noget billig L**T når det gælder varmekilde. Har godt nok set mig lidt varm på BOSCH luft/vand, som jeg kan se har vundet test.

Nogen erfaringer med den?



Noget helt tredje. Hvilke tegneprogrammer kan i anbefale? Det behøver ikke være et gratis program. blot et program man ville kunne lave en ordentlig plantegning med, samt en man kan designe ud fra også?


Hvordan ville i lave fundamentet? Og findes der en beregner til afstand mellem spær osv?


If you can dream it, you can do it.... NOT!

Nok nemmest at komme igang med sketch-up. Har aldrig selv brugt det, men udbredelsen har været med lynets hast. Den hurtige moderne med inkluderet BIM og block construction er rewit, og vil du have multikunstneren, som kan ALT, men til gengæld godt kan være tung at komme igang med, så er det AutoCAD. Der findes også lightversioner, og gratis mobil apps, men det er med begrænsede funktioner - ikke at du nødvendigvis behøver dem alle, for det gør du helt sikkert ikke, men er man vant til alm. ACAD, så mangler der altså noget. SketchUP vil være mit umiddelbare bud. Det er så vidt jeg ved nemmest at komme igang med, og du kommer ret hurtigt til et brugbart resultat - også i 3D. Men det er et multiplatform program, så funktionerne er mere generelle, end hvis du f.eks. havde adgang til ACAD architectural desktop, som er specifikt beregnet til husbyggeri. Men det koster!


Ingen erfaring med luft-vand varmepumper i det hele taget, men i luft-luft slår ingen Panasonic. De har størst erfaring. som sagt tidligere: Overvej NØJE og REALISTISK hvordan et fremtidigt forbrug kommer til at se ud. Ikke bare mens du bor i det, og bygger dit rigtige hus, men også bagefter. Vil det som feriehus være beboet så konstant at varmen altid er over 15° om vinteren f.eks.? Hvis ikke, så ville jeg ikke vælge vandbåren varme. Bare fordi nr. 1 er bedst, betyder ikke nr. 2 er dårlig. Stillet op i den rette sammenhæng kunne nr.2 faktisk vise sig at være nr. 1, selvom både tal og anmeldelser siger noget andet. Papir er fint nok som vejledning, så længe du styrer udenom vildledning, men de rigtige forbindelser kommer du til syvende og sidst selv til at beslutte. Jeg har allerede fortalt dig hvilke muligheder jeg ville overveje, og hvorfor... men du vælger. Helt selv. Overvejet off grid, nu du er i gang? solfangere/solceller? Pilleovn?


Mht. fundament, så er der forskellige muligheder. Du kan gå øko, og isolere med muslingeskaller, eller gå standard med enten leca nødder, polystyren osv. Der er nærmest lige så mange muligheder, som der er folk. Du skal bruge hvad der passer til dit byggeri, så soklen er tilpasset væggene osv. Der findes utallige detaljer hos både sundolit, Rockwool, Leca og hvem der nu ellers er leverandører. Jeg kan anbefale at anskaffe/låne SBI 214 for at få nogle af sammenhængene, regler og lovstof på plads også. Det er dog kun en anvisning, og ikke lovstof, som BR, men den er lavet på baggrund af BR, og alle konstruktioner i den er derfor at betragte som forhåndsgodkendte. Du kan vælge at gøre tingene anderledes, men så kan du komme til at stå overfor dokumentationskrav og med en bevisbyrde. 

Hvis du vælger almindelige gitterspær bestiller du dem bare på tømmerhandlen med en plan af huset og beskrivelse af taget, som f.eks. ønsket hældning, udhæng, let eller tungt tag osv., og så får du en færdig beregnet plan med indtegnede ankerpunkter osv. sammen med spærene. En færdig spærplan simpelthen. Hvis du overvejer åbent til kip, ensidig hældning eller andet, hvor du selv kommer til at skære spærene, så står du selv med beregningerne, medmindre du stadig vælger at få leveret af en spærproducent. Det hjælper noget at ved et sådant tag overstiger isoleringsbehovet som regel den statisk nødvendige styrke, men en tommelfingerregel siger at højden på tømmeret normalt skal være min. 1/20 (gælder kun bjælkespær - gitterspær  og saksespær er meget spinklere, fordi de afhænger af konstruktionen i spæret, fremfor dimensionen alene) af spændet, altså fra kant til kant af anlægsfladerne. Normalt placeres spær 1m c-c, men kan ændres hvis det f.eks. kniber med at opnå tilstrækkelig styrke ifht. spændet, eller du f.eks. ønsker at sømme krydsfiner undertag direkte til spærene - i sådanne tilfælde reduceres spærafstanden, så det passer. Det vil i statikkens tilfælde betyde et mindre besøg hos en konstruktør/ingeniør, for at få alle laster på plads, og sikre at taget overholder standarder og forskrifter. Glem for alt i verden ikke ventilering af tagrummet (mellem isolering og undertag) ...det er livsvigtigt for max. levetid at der er frit flow overalt i tagrummet fra fod til kip.

Hvis du ønsker synlige spær, som f.eks. en timberframe, eller bare fritlagte hanebånd/tænger, så vær opmærksom på at spærfabrikkerne kun bruger 2" spærtræ og tandplader. De er ligeglade med hvad der bliver synligt. Med andre ord, så kræver fedt træ og tømmersamlinger besøg andre steder, som f.eks. et savværk/trælast, en ingeniør og en bindingsværksworkshop eller en tømrermester med sådanne erfaringer.





Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce

Har netop lige hentet Sketchup så jeg kan komme i gang BIM og BLock? Jeg har brugt blyanten     synes det har ret mange funktioner jeg ikke lige har fået lært.


Problemet med luft/luft er så bare at man skal have det i hvert rum ?

Men hvis det skulle ende med en Luft/Luft løsning, så er Panasonics test-vinder helt klart den jeg vil vælge. Det er ikke et sted jeg vil spare.


Jeg har skam også siddet og kigget på Solfangere og solceller, men har ikke lige fået kigget på pilleovn må jeg ærligt indrømme. Er det en miljøvenlig måde at varme op på?


Jeg er gået i gang med min skitse så det vil give mig et lidt bedre overblik. Det bliver loft til kip.


Synlige spær er ikke et must for mig  Ventilering af tagrummet? Kan du uddybe? er det også nødvendigt når det er loft til kip? 


Planen var egentlig at jeg ville købe spær hos en tømmerhandel og så selv skære dem til



If you can dream it, you can do it.... NOT!

Nej. Du skal kun have én enhed. Hvis ikke det naturlige træk rundt i huset er nok, sammen med blæseren, så kan du tillægge et varmeflytningssystem a la Duka, men jeg vil betragte det som et non issue i den størrelse der. Havde været noget andet med 130kvm.

Ventilation af tagrummet er et absolut must. Der hverken kan eller må skæres hjørner. Det drejer sig om afstanden mellem isoleringen og undertaget. Der skal være min. 50mm for at få den ønskede skorstenseffekt, så evt. fugt kan ventileres bort, og ikke er genstand for råd og skimmel. I grove træk betyder det at din isolering ikke må komme nærmere overkant spær end 50mm. Ved gitterspær er det kun aktuelt i kværket ved tagfoden, men hvis du vil have bjælkespær, så loftet følger taghældningen, uanset det er med ensidigt fald, eller loft til kip på et sadeltag, så gælder det hele vejen op. Der skal i alle tilfælde være fri luftstrøm på et nærmere defineret areal i forhold til tagrummets størrelse, så der kan trækkes luft ind ved foden, og ventileres ud i toppen. Hvis ikke du kan opnå ønsket isoleringstykkelse med pågældende spærdimension, må du krydsforskalle med reglar, for at opnå den ønskede tykkelse på konstruktionen. Det er i øvrigt alligevel altid en god idé at gøre, da det eliminerer kuldebroer, og i tilfælde af dampspærre, kan holde alle føringsveje indenfor, så du undgår gennembrud, bortset fra de steder, hvor det er absolut nødvendigt. Dampspærren må i givet fald ikke kommmer længere ind i isoleringstykkelsen end 1/3, hvor tykkelsen min. skal være 150mm, så påforingen i nævnte tilfælde vil være et spær på 150mm med 100mm isolering, for at opfylde ventilationskravet. herunder en dampspærre, og yderligere en påforing med 50mm isolering under spæret og dampspærren, så isoleringstykkelsen i alt havner på 150mm. Føringsveje og dåser ligger i laget med påforingen. Herunder loft. Vil du have 300mm isolering øger du spæret til 300mm også, så du bibeholder de 50mm ventilation. Yderligere tykkelse vil normalt indebære krydsisolering på oversiden også, da spærtræ normalt ikke leveres over 297mm. Igen er det vigtigt at sørge for fri luftstrøm fra bund til top - evt. ved hjælp af krydslægtning, om nødvendigt.

Tjek f.eks. ecoteck.dk for pilleovne. De kan fjernstyres, og er yderst effektive. Bagsiden er prisen og rengøringen.

Mht. tegninger, så er cadtegninger ikke absolut nødvendige for at få behandlet en byggesag, men kan være lettere at ændre og lave detaljer osv. efter, samt at matche at snit, facader osv. passer sammen. Men det kræver disciplin i lagstyring og den slags, før det rigtigt er en fordel. Jeg har fået et projekt på samme areal godkendt med pdf'er af blyantstegninger - det var dog ikke beboelse, men man kan skrive sig ud af meget. Så detaljeret kræver myndighederne det normalt ikke. Hvis du kigger på en bbr-meddelelse om en bygning, kan du næsten se omfanget. Noget af det vigtigste er placeringen på grunden, samt højde, så de kan se du ikke generer naboerne, og om du evt. er nødt til at søge dispensation for noget. Beskrivelse og areal af afledning af overfladevand fra tag, fliser osv. er også ret vigtige, da det kommer til at bestemme din afledningsafgift. Kan du klare det med faskine på egen grund, er det en udgift du slipper for, da det så ikke belaster offentlig kloak. Så er der naturligvis beskrivelser af alle former for energiforbrug, som former for opvarmning af hus, brugsvand og blablabla. Hvis du indgår i et område med lokalplan, skal du naturligvis beskrive hvordan du vil opfylde dennes krav. Dette kan også kræve særlige tegninger i restriktive områder, hvor man eksempelvis skal opfylde særlige krav til facadens udseende etc.





Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Statens Byggeforskningsinstitut (SBI) har udgivet en lang række byggetekniske anvisninger der gennemgår alle byggeriets detaljer.

De kan enten købes eller lånes på biblioteket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis