Overfalset låge - hvordan montere hængsel?

Jeg vil genbruge nogle ældre overfalsede låger med teakfiner og har fået fingrene i nogle mindst lige så gamle hængsler. Det ene, hunnen, er overfalset som lågen, mens hannen er 'skudt' ind i rammen, som det ses på billedet.

Mit spørgsmål er, om nogen af jer kyndige, ved, hvordan man skyder det ind i træet? På bagsiden kan jeg se en smal rille, lidt længere end hængslet er højt, så jeg gætter på, at snedkeren har haft et stykke værktøj, der kunne lave rillen. Næppe en stik/løvsav, men hvad kan det så være?

Det er et helt stykke træ, så der er ikke bare lagt en liste på.

vh

Ib



ikje
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke hvordan snedkeren i sin tid har gjort det, men idag ville man vel bruge en multicutter


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Der er flere måde at monterer indstikshængsler.

På grovere døre, plejer jeg at varme hængslet i en grillstarter. Herefter brænder jeg bladet på plads.

På finere detaljer som døre og skabe, er bor og stemmejern bedst. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ikje skrev den 23-05-2018 20:48:03

Det har du nok ret i. Kender ikke den type værktøj, men så vidt jeg kan læse mig til, kan det fungere. Tak for tippet.

 Det er et fantastisk værktøj, som kan save dér, hvor man ellers ikke kan komme til. Min kone forærede mig en Fein for et par år siden, og idag fatter jeg ikke, at jeg tidligere kunne leve uden😄


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

En Multicutter er god til mange ting, men et hul til et indstikshængsel skal skæres ret præcist for ikke hængslet rokker.

Du har bedre styr på et (skarpt) stemmejern frem for en maskine i den smalle sprække.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Det er måske en pointe. Umiddelbart ville jeg tro, at et stemmejern pga sin trapez-form ville vride træet for meget fra hinanden, men nu fik jeg kigget på savklinger til multicutter, og de forekommer rigtig nok for 'tykke' med risiko for, at gøre sprækken for vid.

Jeg prøver mig lidt frem.


ikje
Rantzau skrev den 23-05-2018 23:56:48

En Multicutter er god til mange ting, men et hul til et indstikshængsel skal skæres ret præcist for ikke hængslet rokker.

Du har bedre styr på et (skarpt) stemmejern frem for en maskine i den smalle sprække.

 Spænd et stykke træ op, så du har noget at køre klingen på multicutteren efter, og bor evt et hul i hver ende i træet hvor hængslet skal sidde, så går det ret nemt.


Vi prøver igen, i morgen --

Overfalset låge, sidder hængslet da ikke synlig på ydersiden af lågen? I min verden kan du ikke bruge det hængsel, du har vist billeder af, men skal bruge et specielt overfaldshængsel, som findes til højre og venstre side. som f.eks.



fase

Det er netop et hængsel fra en overfalset låge/skab fra 60erne. Hun'en er vinklet på samme måde, som på dit foto.



ikje

Tak for jeres forslag og ideer. Jeg valgte at købe en multicutter (B&D hos Silvan; den kommer næppe på overarbejde). Saven var tilpas smal til at skære en rille, som hængslerne måtte bankes (let) ned i med en hammer. Og værktøjet var ganske nemt at styre håndholdt.

Stemmejern fik jeg dog også brug for, idet hun'erne måtte undersænkes i lågen for at få det hele til at sidde perfekt.


ikje
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis