Vand i pumpebrønd - betonarbejde.

Kære Medlemmer,

Jeg har et problem, som mange nok vil ryste på hovedet over.

Jeg bor i Hanoi, Vietnam og fik for nogle år siden gravet et hul i haven til en pøl. Ved siden af pølen fik jeg også gravet ud til en brønd, som huser cirkulationspumpe og filter. Gulv og vægge til pumpebrønden blev støbt i beton.

I regntiden kan pølen løbe over, og vandet finder derfor vej ned i det tilstødende pumpehus, hvor det oversvømmer og ødelægger cirkulationspumpen til pølen. Da den første cirkulationspumpe blev ødelagt, fik jeg installeret en "nødpumpe", som kan pumpe regnvandet ud. I forbindelse med installationen af nødpumpen, blev der gravet en 10 cm fordybning i gulvet af brønden, hvor vandet kunne samles og suges op. Det resulterede naturligvis i, at det blev skabt et brud i gulvet, så grundvandet trænger ind i brønden.... 

Da vi bor op af en stor sø, så ligger grundvandet meget lavt og der findes derfor ikke et eneste tidspunkt, hvor grundvandet ikke pibler op af gulvet. Det betyder, at nødpumpen kører ca. hver 15. minut.

Det er rent Cirkus Benneweis!

Det sker, at nødpumpen bryder sammen, og så bliver brønden igen oversvømmet og cirkulationspumpen til pølen brænder sammen. Jeg er, som I nok kan tænke jer, grundig træt af situationen. Jeg har haft håndværkere tilkaldt i flere omgange for at få hullet lukket, men eftersom vandet konstant pibler op, så kan cementen ikke nå at tørre.

Er der mon nogen, som har et godt råd til, hvordan jeg får hullet lukket? Det er ca. 10 cm i diameter.

Bedste hilsner

Søren Husted

Søren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender lidt situationen fra min kælder hvor der køres med grundvandspumpe. Jeg har løst det på den måde at der ikke findes noget under vandspejl i "nødsitiuation" som tager skade af vand. Du kan ikke gardere dig 100 %. mod begge sitiuationer

Så jeg ville løfte cikulationspumpe op over jordhøjde, HVIS den så kan suge vandet an. Der kan bygges et lille hus / tempel over den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Noget hurtigt størknende beton laver du ved at blande vandglas i betonen. Alt efter hvor meget du blander i, kan du få det til at størkne på få minuter. Måske kunne du lave/få lavet et rør med bund i til din drænpumpe, som du så sætter ned i sumpen, og gør fast med cementmørtel. Et andet forslag kunne være at få lavet sumpen af f.eks. et stykke 100 mm rustfast rør med en bund og en krave foroven så den kan sættes fast med et par skruer. Så bevarer du pumpesumpen.

fase

Hej Erik og S. Fabrin,

Jeg takker mange gange for de gode svar.

Bedste hilsner

Søren

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis