Støbe nyt kældergulv, understøtning af skillevægge

Jeg er ved at lave et badeværrelse / vaskerum i min kælder på 3x3 m. Huset er fra 1934. Jeg har brudt det gamle gulv op og gravet af, det er støbt direkte på sandet lerjord. 

Da jeg ikke føler for at gå ikast med en sokkelunderstøbning, nøjes jeg med at isolere op med det der nu kan være plads til, ca 140mm. 

Min udfordring ligger ikke i soklen men i skillevæggene inde i kælderrummet. Disse er muret op i mursten, direkte ovenpå betondækket. Betondækket er ca 10cm, hvilket det nye også bliver... men nå jeg nu har banket dækket op helt ind til disse vægge, hvordan gør jeg så med isoleringen? Vil det kunne holde selvom jeg graver af og ligger isoleringen helt ind til en jordkant langs væggene? Eller skal man til at understøbe under disse? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja skillemurene skal understøbes.

HAR du gravet af langs skillemurene og er det på begge sider eller kun den ene side?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så nu ligger vægten fra skillemurene alt andet lige på det halve vederlag.

Det er meget svært at vurdere om det vil skride med tiden. Det afhænger af flere parametrer såsom vægten på skillemurene og det de evt bærer, rummets størrelse og så underlaget.

Nu har jeg selv lige understøbt 33 meter kælder-skillemure som bærer et betondæk, samme situation som dig, næsten. Så jeg ville klart anbefale at få understøbt de 6-9 meter det drejer sig om. Der er ingen herinde der kan garantere dig at det ikke skrider lidt på et tidspunkt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej, du har ret.

Kunne du hjælpe med fremgangsmåde og materialer?

Jeg forestiller mig at grave ud en meter af gangen på hver væg så der er plads til en række funda blokke +5 cm, fylde dem med beton, dagen efter fylde de sidste 5 cm med ekspanderende beton/mørtel vente en uge og så nappe næste meter, er det helt ved siden af?

Det er netop fremgansgmåden. Men du kan også bruge leca blokke. Den nederste sættes i beton længere nede end underkant udgravning, og de næste mures ovenpå. Det skal forberedes så højden kommer til at passe. 

Igen udfylde øverste fuge et par dage efter. Du kan tage 1 meter midt på den ene væg samtidig med 1 m. på en anden væg. Ugen efter 1 m. på begge sider af disse 2 søjler. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Nej det er ikke helt ved siden af. 

Jeg ville ikke bruge fundablokke. Jeg har brugt lecablokke med 5 cm beton under, og samme beton imellem blokkene. Husk murpap.

Sørg for at du at du har en plan bund at ligge de 5 cm beton i. Dvs ikke løs jord/sand/ler som kan falde sammen.

Ekspanderende fuge skal blot være 2 cm. 5 cm så bliver den for høj. 

Du behøves ikke have 1 uge imellem. 1-2 dage er fint.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Og husk at læs på posen med den ekspanderende beton hvad blandingsforholdet skal være mellem beton og vand. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

ok, ja lecablokke er nok nemmere, de 5cm var så det var til at komme til at fylde fundablokkene oppe fra men det problem får jeg jo ikke med leca blokke.


Jeg må igang, tak for hjælpen

Iøvrigt den beton du brugte hvad var blandingsforholdet? 1 cement til 7 støbemix?

Jeg brugte 1:5

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis