Beskyttelse mod skybrud

Hej,

Jeg har en kælder og stueplan i vores hus. På stueplan har vi et badeværelse og toilet og under den i kælderen har jeg et nyt badeværelse og toilet. Begge toiletter sidder på samme faldstamme og går ud i hovedbrønden på samme gren.

Jeg har tænkt på hvordan man kunne beskytte mod vand kommer tilbage i kælderen i badeværelset og jeg tænker på et par løsninger :

1. Installere et højvandslukker i et højvandbrønd som denne http://www.napan.dk/napan-produkter/type-3-montering-og-muligheder/

2. Installere et højvandslukker i brønd på faldstamme forgreningen http://www.napan.dk/napan-produkter/hoejvandslukke-type-1/

3. Opføre pumpebrønd feks. denne https://kloakgods.dk/pumpebr%C3%B8nde/grundfos-pumpebr%C3%B8nd-sort-600-x-2500-mm-autoadapt-391385171.html

Jeg ved godt at løsning 1 og 2 uden alarm ikke er tilladt plus det ikke er tilladt (så vidt jeg ved) ikke at have et toilet der er fungerende i huset når et skybrud sker. Jeg tænker lidt at jeg kan vente med at gå på toilettet i stedet for at have 1m vand i kælderen. Løsning 3 er den jeg forstår fungerer bedst men den koster også + det koster i strøm.

Vi skal have lavet en tilbygning hvor der også kommer et toilet (på stueplan) om 1-2 år så jeg kunne måske godt lave løsning 1 eller 2 med alarm ?

Hvilken løsning vil i vælge ?

/donnib


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det skal være lovligt skal en højvandslukke være med alarm, og efterses 1 gang årligt, af en autoriseret kloakmester, som også skal installere den.

Der er altid en risiko for en højvandslukke, tilstopper eller bliver blokeret, så den ikke lukker ved højvand, så derfor vælg en med alarm.

Jeg ville vælge en pumpebrønd, det er den sikreste metode, og strømforbruget er begrænset.


Vi prøver igen, i morgen --

Har jeg forstået dig ret, når jeg antager, at vandet ved skybrud stuver baglæns op i din kloak og derfor løber baglæns ind i din kælder? Hvis det er tilfældet, hvor vil du så pumpe vandet hen ved skybrud. En pumpebrønd bruges til at hæve vandet fra et niveau til et højere. Så løsningen må være højvandslukke med alarm.


fase

Det er korrekt antaget at at det er kloakken der kommer baglæns der er problemet. Jeg fik at vide at pumpebrønd kunne beskytte mod dette problem pga dens tilbageløbsikring samt fik jeg af vide af en kloakmester at man godt kunne pumpe selvom der var "fuld" på den anden side da den jo presser ud men jeg er dog lidt tvivl nu når du spørger. 

Hvilken løsning er bedst og er der forkert af mig at tro at der er den regel med at mindst et toilet der virker når der er skybrug eller er det bare en skrøne ? Hvis jeg får lavet et højvandslukker så sidder den jo på begge toiletter (selvom den ikke behøvede fordi stuetoilettet ligger højt op og vil aldrig have problemer).


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis