PEX-fittings nedgravet i sand

Hej hej folk!

Krybekælder sløjfes, og jeg vil gerne fylde den med sand. Jeg skal forlænge de 28 mm PEX eller PEM-slanger der fører hhv vand og varme frem, sådan at jeg kan få samlet dem oppe i et køkkenskab. 

Spørgsmålet: kan jeg nedgrave messingfittings i sandet og glemme dem til evig tid? 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du fylder din krybekælder op med sand, bør du da skifte dine vandrør ud med rør i rør, så du kan skifte dem ud, hvis det skulle blive aktuelt. Det er absolut en dårlig ide med samlinger i gruset. Det er skjulte samlinger og dermed ulovlige samlinger.


fase

Den er ikke ret dyb, så det kunne sagtens komme på tale - har jeg fordel af det i forbindelse med at få ordnet mine rør??

sand isolere ikke..... og en gang isolering istedet vil kunne forbedre/fjerne problemer med evt. fodkolde gulve 

Der er en lille misforståelse, der bliver lagt en sandpude nederst på krybekælderen til at rette af med, så 350 mm sundolit/jackopor og så betondæk. Der hvor jeg har udfordringen er i kartoffelkælderen i det ene hjørne hvor der er noget dybere, og hvor installationerne naturligvis er Hele rummet er 80 kvm, kartoffelkælder er 4.

Annonce


Hvis du ikke lukker kartoffelkælderen, kan du udmærket have samlinger i den. Du må selvfølgelig ikke begrave dine samlinger i sand. De skal være tilgængelige.


fase

Det gør jeg, det skal lukkes til det hele. Det er derfor, jeg står med den her udfordring.

Så bliver du nok nødt til at skifte PEX rørene ud, så du ingen samlinger har.


fase

Det er også det, jeg kommer frem til. Det er dog en kæmpestor hjælp at du/I lige slår fast at samlingerne dernede er ulovlige hvis de først er nedgravet. Jeg vil tage slangerne op af gulvet omme på den anden side af muren, og lave en inspektionslem. Udskiftning af rørene ender i opgravning af den del af huset, som allerede er renoveret. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis