Støbe søjle toppe. øøøøh

Jeg har lavet søjler med smedejernsgitter mellem samt lidt mur derhjemme. Men nu skal det så afsluttes. Jeg skal have lavet nogle toppe til de her søjler og til endemuren.

Der er ikke nogle standardtoppe der passer desværre da målene på søjlerne er 19x33.

Jeg havde tænkt at støbe nogle toppe hældning til 4 sider, men så skal jeg have lavet mig en skabelon, og den har jeg ikke lige regnet ud endnu.
Alternativt kunne det være noget blik.

Har I nogle forslag?


 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne forsøge med zinkblik. Enten som flade kasse ovenpå, eller som en slags "valmtag". Det er let at bukke og lodde.


Bent Andersen:  Jeg har aldrig selv arbejdet med zinkblik så jeg mangler lidt ekspertisen til at gøre det selv tror jeg.  Har du en ide om hvad prisen på sådan noget kan være?  

Gregeren: Jeg har skiffer i under smedejernet, og har også tænkt på muligheden for at smide det ovenpå, men har også tænkt det måske vil blive for firkantet og unuanceret hvis ikke der er nogle former der er anderledes hvis det gir mening


 

Jeg synes da den Cola på det 3. billede er helt i top   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan nemt lave en skabelon til toppen af dine søjler. Du behøver ingen skabelon til de skrå stykker. Du skal bare bruge jordfugtig pudsemørtel til at støbe toppen med. Den jordfugtige mørtel kan sagtens stå alene. Skabelonen laver du så den slutter tæt til søjlen og dækker det evt. lodrette stykke af toppen.


fase

Det er den skabelon jeg er i tvivl om, de skrå stykker skal jeg vel netop have en skabelon til for at det bliver pænt


 

Du har ikke brug for en skabelon til de skrå stykker, når du bruger jordfugtig mørtel. Det kan stå selv.


fase

Det må du forklare. En valm top kan efter min opfattelse ikke helt blive helt lige fra kant til kant i hældningerne uden en form, det tænker jeg bliver noget klyt værk


 

Uden håndelag kan det blive lidt svært, men det kan lade sig gøre. Det påstår jeg, fordi jeg har set en murer lave det uden, at det lignede klyt.


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis