Støbe søjle toppe. øøøøh

Jeg har lavet søjler med smedejernsgitter mellem samt lidt mur derhjemme. Men nu skal det så afsluttes. Jeg skal have lavet nogle toppe til de her søjler og til endemuren.

Der er ikke nogle standardtoppe der passer desværre da målene på søjlerne er 19x33.

Jeg havde tænkt at støbe nogle toppe hældning til 4 sider, men så skal jeg have lavet mig en skabelon, og den har jeg ikke lige regnet ud endnu.
Alternativt kunne det være noget blik.

Har I nogle forslag?


 

Jeg har lavet søjler med smedejernsgitter mellem... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan lave en form til at støbe i lissom alle andre forme så den kan skilles ad efter at være fyldt med det du nu vil støbe i. derefter sætter du det støbte op på søjlen limet fast med en egnet lim. Du kan lade toppen gå ud over søjlen og lave en dryprille under toppen i kanten.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg kan se man kan købe sådan nogle kunstofstøbeforme i tyskland. Men det skal slf passe.
Ellers kan jeg via Bygma få murafdækning fra Scandi-roc som har lager i min by i forvejen til fornuftige penge,  så bliver det godt nok ikke valm på søjlerne og der skal skæres i enderne nogle steder, men måske det kunne blive godt alligevel.

https://www.scandi-roc.dk/produkter/murafdaekninger/classic/


 

Jeg har selv lavet en form og støbt til mine søjler herhjemme. Det ser ok ud men tager langtid og lave vil jeg sige. Hvis du støber selv vil jeg anbefale dig og bruge plastificeringsmiddel i betonen det giver det bedste resultat.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu du har prøvet det ville du så idag vælge en færdigløsning eller støbe det selv hvis du stod foran opgaven igen?  

Er det med valm hældning eller hvordan på dine søjler?     har du nogle fifs til skabelonen. Jeg tænker en skabelon skal være af krydsfiner for at funke?


 

Altid igen det giver mulighed for special mål. Dog vil jeg bruge mere tid og penge på formene. Det vigtigeste er at de er tætte og nøjagtige formene. Og er sikker på at plastificeringsmiddel hjælper på flydeevnen. Husk drypnæsen skal skære min med en vinkelsliber og det er jo for dumt


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce

 Fiahgt   Hvor køber du det plastificerings middel og hvad hedder det? det kunne jo være at man skulle støbe engang. De ser fine ud dine hatte.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det hedder plastificeringsmiddel og du kan sikkert få det på trælasten ellers hjælper goggle tror jeg


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 23-05-2018 16:39:40

Altid igen det giver mulighed for special mål. Dog vil jeg bruge mere tid og penge på formene. Det vigtigeste er at de er tætte og nøjagtige formene. Og er sikker på at plastificeringsmiddel hjælper på flydeevnen. Husk drypnæsen skal skære min med en vinkelsliber og det er jo for dumt

 Det er blevet rigtig fint det du har lavet der.  Så godt så jeg da lige har fået mod på at gøre det selv også       

Støbeformen laver du bare den med alle sider lukket og så vender den på hovedet når du støber? eller har du nogle tegninger af dem?


 

LAvede bare kanterne først ved hjælp af et forskallingsbræt skåret i ca 5 grader. Og så lagde jeg bare pladerne på og skar dem til og skruede med fast. Det hele var materialer jeg havde. Ville købe en støbeplade hvis jeg skulle starte forfra. Man skal huske at eventuelle unøjagtigheder i formen følger med over på produktet.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis jeg har forstået det rigtigt så har du støbt med formen på hovedet så ikke?


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis