terrasse tag, hvor meget tømmer skal jeg bruge?

Jeg er ved at lave en lille overdækket terrasse. Sådan helt simpelt, lægter, spær og trapez plader på toppen.

Taget skal være 4.5 x 3 meter, med langsiden sat fast på eksisterende facade. Ideelt set har jeg så to stolper, en i hvert hjørne. 

Spørgsmålet er hvor kraftig bjælken (4.5m lang) mellem de 2 stolper skal være? 

Jeg har 2 stykker 150x50mm trykket træ (formodentlig fyr) som jeg havde tænkt at lægge ved siden af hinanden oven på stolperne. Vil de være stærke nok til at holde til en solid omgang sne, eller knækker de som tændstikker?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Regmos skrev den 21-05-2018 15:27:20

Den korrekte spærdimension vil være 45 x 220 ved en lægteafstand på 60 cm.

https://www.palsgaardspaer.dk/tekni...ankespaer/

 Nu var det egentlig ikke spærene jeg spurgte til, men der imod den "pind" der ligger under, den der svæver i det fri, kun understøttet af stolperne i de to yderste hjørner. "pinden" ligger parallelt med lægterne og også parallelt med facaden. Spærene står vinkelret på facaden.

/mogul

Hej mogul

Hvilke dimensioner endte du med at bruge på din bjælke fra stolpe til stolpe?
Jeg skal lave noget tilsvarende på min terrasse.

Vh. Thomas

Det er lidt farligt at bruge en rem uden stolper. På den ene side skal den være kraftig, på den anden risikerer du den stikker ned i hovedhøjde. Og slet ikke trapezplader. Dem har Fanden skabt.

 

thomasmikkel skrev den 21-07-2020 01:36:32

Hej mogul

Hvilke dimensioner endte du med at bruge på din bjælke fra stolpe til stolpe?
Jeg skal lave noget tilsvarende på min terrasse.

Vh. Thomas

 

100x150, men stolperne blev også flyttet tættere på hinanden, har nok kun 3m imellem dem. Noget med hvordan det kom til at passe med det glas der kom efterfølgende
uldal skrev den 21-07-2020 06:18:46

Det er lidt farligt at bruge en rem uden stolper. På den ene side skal den være kraftig, på den anden risikerer du den stikker ned i hovedhøjde. Og slet ikke trapezplader. Dem har Fanden skabt.

 Trapez er da fine. De knækker hvis der kommer for meget sne, længe inden tømmeret giver efter. Og om sommeren samler de sådan et dejligt lag skidt som giver en god skygge.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis