Grave ud til tilbygning.

Hej,


Jeg har håndværkere igang med at grave ud til min nye tilbygning. 

De graver 60 cm ned, for at få plads til isolering, beton etc..


Min bekymring er, at de graver 60 cm fri langs soklen(som er 90 cm dyb) på det gamle hus, i en længde af 4,5 meter.


Skal man være nervøs for at huset kan sætte sig, eller er det kun hvis man graver under fundamentet?


Inde i selve huset er der også gravet ud, men det er ikke lige så dybt som til tilbygningen.


Håber mit spørgsmål giver mening. Har vedhæftet en plantegning af den nye tilbygning, for at illustrere..


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er kun hvis de graver længere ned end soklen stikker.

Mht indendørs: ved du hvad planen er derinde? Hvis ikke så kan du sagtens spørge dem hvad planen er. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man kan grave ned til meget tæt på bund af sokkel uden problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis dit hus er funderet på ler, kun du grave ned til underkant. Er dit hus funderet på sand, kan du risikere at det skrider ud...men det har din entreprenør selvfølgelig helt styr på!


 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 20-05-2018 18:52:09

Hvis dit hus er funderet på ler, kun du grave ned til underkant. Er dit hus funderet på sand, kan du risikere at det skrider ud...men det har din entreprenør selvfølgelig helt styr på!

 Det er på ler... det er ret hårdt at grave i...

Det undrer mig dog, at når man graver lidt ned, så er det mursten de første 35 cm, og derfra små sten de næste 50-60 cm.. er det normalt i et hus fra 1925?

Annonce

Det er helt normalt. Det er utroligt hvad man finder ved udgravning i gamle huse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Okay 😄

Det vil sige at det ikke gør noget, at de graver længere ned end murstene, så længe de ikke kommer under de sten som murstene står på?


Beklager alle spørgsmålene, men har det bedst med lige at følge med i og forstå hvad der laves 😊

Hvis stenene under er fastgjort med hinanden med lidt kalkmørtel, så går det også. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis