skift af kølervæske

Hej kloge LDS´ere

Bilreparetioner er ikke lige mit område, så tilgiv venligst dette sikkert banale spørgsmål.
Jeg har en Polo fra 95 og er nu holdt op med at køre til reglmæssige eftersyn, passer selvfølgelig bremser, tandrem og olie skift, .en er nu i tvivl om det med kølervæske og den forestående vinter.
Kølervæsken var OK sidste år, det sagde min mekaniker ,men hvad med i år?
Skal/kan jeg skifte den selv? jeg kunne se at 2,5 liter kunkoster ca 40 kr i jem og fusk. Er der et aftapning sted?
Gode råd modtages med tak

mvh Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra AndersKruse

Hej kloge LDS´ere

Bilreparetioner er ikke lige mit område, så tilgiv venligst dette sikkert banale spørgsmål.
Jeg har en Polo fra 95 og er nu holdt op med at køre til reglmæssige eftersyn, passer selvfølgelig bremser, tandrem og olie skift, .en er nu i tvivl om det med kølervæske og den forestående vinter.
Kølervæsken var OK sidste år, det sagde min mekaniker ,men hvad med i år?
Skal/kan jeg skifte den selv? jeg kunne se at 2,5 liter kunkoster ca 40 kr i jem og fusk. Er der et aftapning sted?
Gode råd modtages med tak

mvh Anders


Hej Anders.

Normalt er der en aftapningshane på køleren i bunden, ellers er det bare af med en kølerslange, men hvoror tappe det hele af :?:
Du kan tappe noget af det af og så efter fylde men normalt skulle man vel måle hvor langt ned kølervædsken er frost sikker inden man foretager sig noget :wink:

mvh.milton
Hej Anders,

En "kølervæske-frostsikkerhedsmåler" koster ca. 20-30 kroner - en god investering i forhold til en sprængt køler. Alt andet lige er der - som Milton skriver - ingen grund til at skifte det hele. Jeg gør det hvert tredje år af princip, ikke af nødvendighed.
Jeg mener ikke der er en hane, men det er legende nemt at løsne spændebåndet på kølerslangen for neden ved køleren.

VÆR OPMÆRKSOM PÅ, at nogle af VW's motorer er med top og/eller blok i aluminium/letmetal. Disse skal have en speciel kølervæske, der modvirker galvanisk tæring. Normalt er jeg skeptisk overfor sådanne udmeldinger fra VW, men netop denne info har jeg fra en VW mekaniker i min omgangskreds.

Mvh.

Jan R.
Hvad gør man så egentligt af den gamle kølervæske??
Skiftede selv her i weekenden, og har gemt det gamle.
Det var forresten temmeligt let, så bare "klø på"!
Mvh. Andreas.
Hej igen

Har netop målt min kølervæske til -15 grader. Det er vel ikke nok? tror I det er nok at skifte 2,5 l?
Måleinstrumentet kostede i øvrigt 16 kr i Biltema! billigt!

mvh Anders
Hej Anders - tjaeh, -15 var grænsen, da jeg var klargøringsknægt i et udlejningsfirma. Vi skal virkelig have en kold vinter, for at det bliver nødvendigt at sikre den længere ned, meeeeen jeg ville nok sikre den til -20 som minimum.
Og skift nu det hele, når du er i gang.

Mvh.

Jan R.
Hej

Tak for de god svar, jeg skifter det hele!

mvh Anders Kruse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis