Vurdering af håndværk

Hej,

Som nogen måske har lagt mærke til, har jeg haft lidt problemer med kvaliteten af arbejde, en håndværker har leveret.

Idag fik vi at vide af ham, at vi “flueknepper” og har for høje forventninger. Jeg vil gerne prøve at finde ud af om jeg virkelig flueknepper i ubetydelige detaljer, så jeg håber i tør kommentere på et par billeder. Jeg er klar over at billeder kan være svære at vurdere, men er virkelig i tvivl om jeg er uretfærdig overfor ham.


Jeg har 7 lamper (ud af 21), hvor Troldtekt loftpladen er blevet flosset og hullet for stort. Ifølge håndværker er dette at forvente med Troldtekt, da fibrene vil “rive” hullet op. Jeg vil mene at det kunne være undgået med et finere kopbor, og det er som sagt heller ikke et problem ved alle lampehuller - er jeg uretfærdig her?

Kabelføring til udtag bagved køleskab, kogeplade, ovn, tørre/vask osv, er afsluttet på denne måde. Jeg havde forventet at man havde monteret en indmuringsdåse, så man bedre kan lave en pæn afslutning - hvad er det normale/korrekte at gøre?

Derudover har vi haft uoverensstemmelser omkring montering af døre/karme, der ikke ser for pænt ud, og ikke lukker til. Hans forklaring er der, at det er et gammelt hus, og det lever op til normal standard - det har jeg haft oppe at vende i en anden tråd.

Der har også været noget omkring montering af Troldtekt som jeg ikke har været helt tilfreds med, som vi heller ikke bliver enige om.


På hans endelige faktura havde han lavet en regnefejl på lidt mere end 62000, hvilket jeg selv var nødt til at regne igennem for ham, før han kunne se det- fair nok, det kan være en fejl. Ellers er han ret afvisende overfor ovenstående - det med udtag har han ikke kommenteret overhovedet.

Jeg skal sige at projektet har stået på, mens jeg har været bortrejst, så langt det meste af kommunikationen har foregået vis mail. Jeg har haft et par familiemedlemmer til at gå det igennem, efter at håndværkeren havde meldt alt færdigt, hvor der blev fundet en del ting, som vi ser som fejl og mangler. En liste blev lavet og sendt til ham, som han åbenbart har taget ret ilde op. Jeg har det lidt sådan at jeg hellere end gerne betaler sidste faktura, men synes at hans kvalitetskontrol lader meget tilbage at ønske... men er det fordi at jeg er hysterisk?

Beklager det meget lange indlæg, men ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe situationen an...


 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har lavet temmelig mange huller i troldtekt, men stadig ikke ødelagt nogen... Dem må han jo bare skifte.

De billeder du viser, er under al kritik... og de andre med dørene, mener jeg det samme om.. 

hvis det kun var et enkelt tilfælde med et hul til lampe, så ville man jo ikke sige noget - men så mange + det helt horrible med at aflevere en kabelføring som du viser + døre, der er sat skævt i, er der ingen seriøs grund til at betale for.. 

det lyder også af meget, at regne 62Tusind? galt.. 

Lad mig gætte - "håndværkeren" er heller ikke medlem af Byg Garanti?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Specielt om dørene: det er jo rigtigt, at i gamle huse med skæve vægge vil der opstå unøjagtigheder ved dørene. Men dem tager man ved gerigterne - ikke ved karmene, som skal (og kan) monteres i 100% lod, vater og vinkelret. Dørblad og karm SKAL bare sidde lige i skabet - ellers er de monteret forkert


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det er nok bare mig, men jeg forstår ikke helt det billede med kabelføringen. Du siger der skal være udtag bagved køleskab som jeg går udfra er der hvor billedet er taget. Hvordan er det afsluttet nu? Jeg tænker umiddelbart også indmuringsdåser (flere da det ser ud til at der kommer 2 kabler ind) Hvad har i aftalt omkring dette? Det ser ihvertfald ikke godt ud.

Det er noget sjusk. Det er ikke noget problem at bore huller i Troldtekt til Spots. 

Karmene til dørerne skal sidde 100% i lod. Er væggene skæve, dækkes dette med gerrigterne. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Afslutning af kabler i en dåse er elektrikerarbejde, så det kan man vel ikke bebrejde tømreren, men han burde selvfølgelig have entreret med en elektriker. Hullerne til spotsene skal selvfølgelig bores med et fintandet kopbor ellers flosser det. Dørkarmene skal selvfølgelig være i vinkel for at døren kan lukke. Det har ikke noget at gøre med om huset er gammelt.


fase

Takker for svarene,

Der har været andre håndværkere ind over - jeg har hyret en håndværker til at være bygherre, og han har så hyret el/VVS ind i det omfang det har været nødvendigt - så kabelføringen er lavet af elektriker. Jeg har siden fået bekræftet at der intet ulovligt er i den måde det er lavet på, sålænge der ikke er strøm på før det er endelig afsluttet. Jeg har ikke lavet en konkret aftale med bygherre omkring afslutning af el, troede ikke det var nødvendigt.

Såvidt jeg kan læse mig frem til, må jeg ikke bare tilbageholde det fulde beløb af sidste faktura, så jeg må have en anden håndværker ud at vurdere hvad det vil koste at lave det færdigt, og så tilbageholde den den af betalingen. Bygherre viser ingen vilje til at vedkende sig noget ansvar, men mener som sagt bare at vi flueknepper detaljer. Hans del af renoveringen løber op i lidt mere end 400.000, så det er jo ikke et søndagsprojek han har påtaget sig.

Som een er inde på, så kan jeg bekræfte at han ikke er medlem af Byggaranti. Han er udelukkende valgt til opgaven grundet sit rigtig gode omdømme i lokalsamfundet, og at han løste et andet projekt på en rigtig god måde... jeg ved simpelthen ikke hvad der er sket i mellemtiden.


 

Jeg vil lige kommentere den del med afslutning af elkablerne. Selvfølgelig er det ikke ulovligt, når der ikke er spænding på kablerne, men jeg troede i min naivitet, at det var en færdig installation. Hvis installationen ikke er færdig, hvem skal så lave det færdigt? Når byggeriet ellers er færdigt, eller er det ikke det?


fase

Lige for at få termerne på plads:

Bygherren er opdragsgiver (opgavestiller) og ham, der definerer og betaler opgaven - altså dig.

Du har så hyret en hovedentreprenør (tømreren), der så har hyret underentreprenører til vvs og el.

Afhængig af aftalen mellem dig og tømreren har han ud over ansvaret for sit eget arbejde også ansvaret for underleverandørernes arbejde (har han afgivet tilbud på den fulde entreprise eller har han blot formidlet kontakt mellem dig og de øvrige håndværkere).

Hvis det var mig, ville jeg klassificere det sjuskede elarbejde som "shit happens" - her kan man skændes herfra til dommedag om det er godt nok, og det er under alle omstædigheder i småtingsafdelingen.

Men dørkarme, der ikke er i lod og vater, er objektive fejl, så jeg ville få et bud på, hvad det vil koste at få monteret døre korrekt og tilbageholde dette beløb. Husk i et følgebrev at skrive, at du er i stand til og har vilje til at betale, men at du ikke mener, han er berettiget - for at stå bedre, hvis han truer med inkasso eller retssag.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
S. Fabrin skrev den 20-05-2018 08:51:20

Jeg vil lige kommentere den del med afslutning af elkablerne. Selvfølgelig er det ikke ulovligt, når der ikke er spænding på kablerne, men jeg troede i min naivitet, at det var en færdig installation. Hvis installationen ikke er færdig, hvem skal så lave det færdigt? Når byggeriet ellers er færdigt, eller er det ikke det?

 Kablerne er gjort klar til at lave udtag, der vil være dækket af køkkenskabe, køleskab osv... de bliver ikke synlige. Beklager hvis jeg har formuleret mig uklar.

Byggeriet er færdig fra min håndværkers side - jeg skal så have en elektriker ud at færdiggøre installationerne, samtidig med at køkken og andet monteres.



 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis