Osb gulv

Hej

Jeg er igang med at bygge et kolonihavehus. Og i den sammenhæng overvejer jeg muligheden for et osb gulv.

Er der nogen der har erfaring med dette?

Hvor tyk skal osb pladen ekspempelvis være? 

Jeg har en bundramme på punktfundament med tværgående spær på hver 60cm. Er det nok til at understøtte osb pladerne ? 

Hilsen

Dennis

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lad være. 

- OSB har en tendens til at samle fugt, og smuldrer let hvis det sker. I et (uopvarmet) kolonihavehus er det næsten dømt til at ske. 

- Hvis du skal have et gulv ovenpå der skal monteres fast i undergulvet, så er OSB uegnet. Søm slipper let og lim kan ikke rigtig få fat i voks/lakken som OSB pladerne består af. OSB plader vil desuden altid have træflager der ryger af. 

Brug gulvspån, X-finer eller evt. rupløjede fer-og not brædder.


Mvh Troels

tak for svar! du virker skarp. så jeg lade være med at gøre det.

Vil lige tjekke op på de gulvtyper du nævner. jeg er mest af alt ude efter den billigste løsning.

Nu jeg har dig. Vil du så lave gulvet eller væggene først ? indtil videre er hele bundrammen bygget og støbt på punktfundament. jeg har selv umiddelbart tænkt gulv først, for så kan jeg lave væggene på gulvet og så rejse dem. men måske er der flere fordele i at lave vægge først ? 

Normalt putter man gulvet indenfor væggene, af fugt-hensyn. Men du kan godt lægge gulv først. Sørg for, at dugen under udv. vægbeklædning er aldeles vandtæt.

Men vær opmærksom på, at du ALDIG MERE kan skifte gulvbrædder/plader.



 

Der er sikkert mange måder at gøre det på. Jeg ville lægge undergulv helt ud til kanten af bundrammen, og så montere et vægskelet ovenpå. Om det er lettere at bygge på gulvet eller bare bygge det op direkte - pas! Bliver sikkert mere nøjagtigt af at blive lavet på gulvet, men kræver nok flere hænder at rejse


Mvh Troels

undergulvets tykkelse, har du en idé om hvad det skal være ? 

måske det er forskelligt afhængig af om vi bruger krydsfiner, gulvspån.. ?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis