Etablere terrassedør i ydervæg på Svensk træhus

Jeg har et træhus i Småland fra 1900 tallet. Huset er lavet i håndhugget tømmer og beklædt med træplanker. Indervæggen er beklædt med masonitplade.

Jeg ønsker at etablere en dobbelt terrassedør i stuen. Der er allerede et vindue der hvor døren skal monteres. På billedet er det på siden med de 2 vinduer, og døren skal monteres

 ved det vindue længst væk. 

Hvordan gør jeg? Er det “bare” at fjerne vinduet og save yderligere ud til døren. Eller skal der understøttes på nogen måde?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt er vinduer ikke en del af den bærende konstruktion, så jeg ville ikke have problemer med at tage vinduet ud og save ud til en dør.


fase

Min erfaring - tjek lige maks højden du kan få af dør. I mit eget torp fandt vi hurtigt ud af, at vi maks kunne sætte en 190 cm dør i og helst en lavere. Der var lavt til loftet, og jeg havde en uvilje mod at begynde at save tværliggeren over vinduet over - Jeg kunne ikke se nedefra at der var flere bjælker og noget skal jo holde etageadskillelsen oppe. Derudover, så var vi nedadtil begrænset af bjælken som hviler på fundamentet  (Svensk = syllen) - den er en del af den bærende konstruktion og den skal du være forsigtig med at pille ved. I den sammenhæng skal du også være opmærksom på at Syllen faktisk kan være højere end dit indvendige gulv - så du enten skal tage af syllen eller have en træls trinkant. 

Alt kan lade sig gøre, og bjælkehuse er forholdsvis lette at lave forandringer i, men det er bare nogle komplicerende opmærksomhedspunkter at have in mente.




Mvh Troels

Jeg hører i min øresnegl at også svenskerne har genbrug af bygningmaterialer netop til renovering af ældre huse. 

Prøv at spørge i lokalområdet. Det plejer at give gevinst.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusind tak for alle svarene. Jeg forhørte mig hos en Svensk træmand, og han sagde flg. Ingen problem at tage det gamle vindue ud, og save ud nedefter. 

Mit hus er med vertikal tømmer, samlet med splitter,  og derfor skal jeg sørge for at slå et par ekstra pinde fast på langs af tømmervæggen. Så der ikke med tiden sker at væggen skrider. 

Og som du skriver Tirra, at holde sav og lign, langt fra den bærende. gulvbjælke. Det er heller ikke noget problem.. der bliver sikkert et trin, men det er jo netop det der er charmerende ved et hus som dette. Et finurligt, uperfekt skovhus, hvor naturen ,det simple liv, og hyggeligt samvær er det der er pointen... 

Så vil jeg gå igang med at finde en god brugt dør, som passer i målene..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis