Saltimprægnerede brædder til beklædning af shelter?

Hej med jer LDS´ere,

Jeg har et spørgsmål, som jeg vil forsøge at stille i korthed.

Vi vil gerne lave en shelter, som skal placeres i baghaven.

Vi har fået adgang til nogle brædder, som har tjent til det formål at være loftbrædder et sted, hvor det har været nødvendigt, at disse brædder var saltimprægnerede for at beskytte dem ved evt. brænd. 

Man kan se på brædderne, at der er saltaflejringer på dem, men ellers er de fine - og tilsyneladende velegnede som beklædningsbrædder på shelteren. 

Spørgsmålet går på, hvorvidt brædderne kan/skal males for, at de kan holde til vejr og vind? Hjælper saltet mod vejret og vinden, eller skal der males på brædderne? Hvis der skal males for at sikre holdbarheden, er det da muligt at anvende en bestemt slags maling til det?

Erfaring viser, at der i hvert fald ikke kan limes på brædderne, da limen bare klumper sammen.

Jeg fandt dette indlæg: https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/158330 - hvor der fortælles om, at saltet fra havet har hjulpet med at holde en gavl frisk og sund, men jeg ved ikke, om vores "saltbrædder" kan bruges uden maling?

Det var vist bare lige det.

Jeg glæder mig til at høre lidt fra en eller flere af jer :)

Hilsen fra

Torben

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bare bruge dem, som de er...
og god fornøjelse... shelter er lise for sjælen


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 15-05-2018 21:35:57

Jeg ville bare bruge dem, som de er...
og god fornøjelse... shelter er lise for sjælen


 Ja, det var egentlig også vores tanke, men det vil bare være en smule surt, hvis beklædningen kun holder et par år (plus det løse) uden træbeskyttelse og/eller maling. 

Vi glæder og også til at komme i gang med projektet!

Hvad er det for salte, som brædderne er imprægnerede med? 

Hvis det er giftige eller sundhedsskadende salte er de brædder måske ikke optimale til et shelter.

efry skrev den 16-05-2018 08:49:22

Hvad er det for salte, som brædderne er imprægnerede med? 

Hvis det er giftige eller sundhedsskadende salte er de brædder måske ikke optimale til et shelter.

 Jeg forstår godt din bekymring ift. saltene, som brædderne er imprægneret med. Brædderne har været brugt som loftbeklædning i det gamle Idrættens Hus i Vejle, men det garanterer jo ikke, at de er ufarlige i sig selv. 

Jeg ved snart ikke, hvordan vi skal finde ud af, hvad det er for salte, men vi kunne selvfølgelig prøve at spørge derude i det nye DGI Hus i Vejle. Der står vist også noget på brædderne, som måske kan give et præg om, hvilke salte der er tale om.

Jeg har haft taget kontakt til DGI Huset i Vejle for at høre, om de ved noget om brædderne, der er saltimprægnerede. De ved desværre ikke noget om det, men de kan ikke forestille sig, at der skulle være noget giftigt eller farligt over saltene, som brædderne er imprægneret med. 

Jeg tænker måske, at vi bruger brædderne til beklædning og anvender nogle andre brædder til gulvet, som man jo skal ligge på.

Annonce

Er saltimprægneret grundlæggende ikke det samme som trykimprægneret træ? ikke at forveksle med vakuumimprægneret træ.   

https://www.bolius.dk/sundhedsskadelige-impraegneringsvaesker-i-byggematerialer-18708/

Frank Chr. skrev den 19-05-2018 10:00:00

Er saltimprægneret grundlæggende ikke det samme som trykimprægneret træ? ikke at forveksle med vakuumimprægneret træ.   

https://www.bolius.dk/sundhedsskade...ler-18708/

 Jo, muligvis? 

Disse brædder er jo dog ikke imprægneret for at skulle kunne modstå svamp og råd, men derimod for at virke brandhæmmende. 

Jeg vil ikke mene, at det er det samme som trykimprægneret træ, men jeg er ikke sikker!?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også