Tilbygning - vinduesareal/placering

Hej,

Vi er ved at planlægge og tegne en tilbygning til vores hus.

Kort om byggeriet:

• Ca 70 m2 - aflangt (ca. 6,5*10,5 m) med gavle i øst-vest retning
  • 1 plan, loft til kip
  • et stort køkken alrum i østlig retning
  • to værelser i vestlig retning (med hems over)

Mit spørgsmål går på hvor mange vinduer man som 'tommelfingerregel' helst skal have.

På grund af tilbygningensplacering i forhold til eksisterende bygning på grunden og skel til nabo kan der ikke være nogle vinduer i hverken sydlig eller nordlig retning. Vi vil helst også undgå ovenlys vinduer efter den kommende beboers ønske. Planen er derfor, at der i vestlig retning skal være to vinduer (1 i hvert rum) på omkring 100*150 cm. Det skal siges, at der til rummene isættes relativt brede skydedøre som vil stå åbne i dagtimerne. Derudover vil vi isætte et gavlvindue som nok vil måle ca 50*50 cm.

I vestlig retning skal der være to vinduer, ligeledes på ca 100*150 cm samt en dobbeltdør til haven som også kan være med ruder i begge døre fra bund til top. Derudover også et gavlvindue som modsatte ende.

Mit spørgsmål er derfor: Vil det blive for mørkt når der ikke er vinduer mod syd? Eller er det fint?

Tak for hjælpen!

Claus

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville hjælpe meget med en skitse af tilbygningen, for det er svært at forestille sig bygningen, og det er vel de færreste, der sætter sig hen og tegner dit hus for at svare   .

fase

En skitse vil klart hjælpe på forståelsen. Hvorfor ikke ovenlys??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er nogle krav til minimumsstørrelser på vinduer i bygningsreglementet, men hvordan de indvirker i en tilbygning, har jeg ikke styr på lige nu da reglerne bl.a. ændres fra BR15 til BR18.

Spørg evt på Teknisk Forvaltning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis