trække rør til trykluft i værksted?

Hej,
Har haft fat i vores gamle VVS/rør-mand.. han er kommet over i et andet firma, og der sker ikke en ski.. fra firmaet.. kan ikke få at vide hvornår de kan lave det evt.. :-(
Det er jo ikke et problem at lave selv (andet end tid :-( ) - men jeg har kun erfaring med gevind m.m... Og nu tales der om presfittings m.m.?

Er der nogen, der har erfaring med dette til trykluft?
What to købe / og er der problemer?
Hobbyværksted på ca 50 kvm - ca. 8 udtag..
Vandudskiller er et must ved jeg, af erfaring - gode links hertil?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er på ingen måde noget i vejen med galvaniserede rør, fittings m.m. Og så skære nogle gevind. Når man hælder til presfittings er det udelukkende et tidsspørgsmål. Dermed naturligvis også pris. Men man skal have presseværktøj for at kunne lave det. 

Har man "kun" vandudskiller vil der komme lidt vand op i rørene. Derfor skal alle udtag gå opad, fra hovedrøret, Og denne skal have fald hen til et rør der IKKE går opad. Denne bruges så til at tappe vand af rør . 

Man brugte 180 gr bøjning for at komme nedad igen, men det er billigere at bruge 2 stk 90 gr bøjning Nippel-muffe ( pibehoved ) 

I industrien kører man med køleaggregat på luften, for at tage vand ud af rørene. Og det fungerer så godt at man ikke behøver at tage hensyn til opad / nedad.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@Ev elmand - tak for svar.. 

Så må jeg lige se, om de kommer på banen - eller må jeg selv i gang.. havde faktisk overvejet køletørrer, da det er det, vi bruger på firmaet.. og det er supert..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror Erik med 180 grd. bøjning mener en overbøjning.

Værktøjet til pressfitings er i en prisklasse, som gør at man skal leve af at samle rør, så skær nogle rynker eller brug PEX.


fase

Nej Fabrin jeg mener 180 grader bøjning LINK. ( dobbelt bøjning ) Så kommer man ovenud af hovedrøret og får drejet sådan at man har retning ned ad væggen. 

Men det er muffe /muffer så ud over at prisen er høj kræver det også en sammenskåret nippel rør for at komme fra T stykker. 

Det kan snildere laves med 2 x 90 grader pibehoved. 

Ved køle tørrer behøver du ikke at være så omhyggelig der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg bøjer mig dybt i støvet   


fase

Jeg ville nok lave det i kobber med klemringsfittings. Dette er også dejligt nemt.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis