Punktfundament til understøtning af limtræsbjælke

Hej LDS

Jeg har læst herinde 1000 gange, men dette er mit første indlæg. Jeg håber I vil tage godt imod mig. 

Jeg er ved at bygge om i et hus fra 1911, og har i den forbindelse skiftet en bærende murstensvæg ud med en limtræsbjælke på 160x200 som spænder 10 meter igennem rummet fra indervæg til indervæg (den ligger af i begge indervægge). Den er kun beregnet til at skulle spænde 5 meter, så den står understøttet af to soldater indtil der kommer noget i midten: Jeg vil så sætte en bjælke mere nedenunder og støtte af med, men jeg er ny i punktfundamenter.

A: Hvor stor diameter skal 'klodsen' have?
B: Skal jeg støbe stål/bjælkesko ned i klodsen, og så bolte bjælken fast i bunden, eller støbe stolpen direkte ned i betonen?
C: Får jeg nu skabt en dum kuldebro dernede hvor der ellers skal isoleres med 350 mm flamingo + rionet+gulvvarme+flydebeton? Og i så fald, kan jeg undgå det?

Jeg sætter pris på ethvert indspark.


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa og velkommen til.

Umiddelbart virker den bjælke til at være anelse lille hvis den understøtter tag/etage over?


A: Det er umuligt at sige uden at vide hvad den bærer og hvordan forholdene er. Hvis du har fået beregnet kan de muligvis også hjælpe med resten?

B: Til limtræ søjler anvendes beslag indstøbt i beton.

C: Du kan adskille punktfundament med lecablokke inden du afslutter med betongulv.


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Hej Simon

Mange tak.

Der skal ikke overetage på, så bjælken skal alene understøtte de 10 bjælker som før har været etageadskillelse. Derfor har Konsulenten valgt denne bjælke. Konsulenten er en tømrer med 50 års erfaring, og det betyder så godt nok at beregningerne ikke er lavet ved et skrivebord. 

Til punkt A kan jeg så sige, at jeg må lede lidt mere efter nogen til at beregne dette.


B: så bliver det løsningen. Det kan nok også hjælpe med punkt C, da kuldebroens tværsnit må reduceres en del af at jeg ikke skal have hele stolpen med ned igennem terrændækket.

C: Kanon ide. Det bliver løsningen så.


En kæmpe hjælp, mange tak igen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis