Acceptabel afstand mellem troldtekt plader

Hej,

Jeg har fået monteret Troldtekt lofter af en tømrer. Desværre synes jeg ikke resultatet er blevet så godt - der er lidt rigelig afstand mellem pladerne.

Hvad er acceptabel afstand mellem pladerne. Jeg kan læse mig frem til at Troldtekt arbejder lidt?


Jeg har vedhæftet et billede, der forhåbenligt kan vise hvad jeg mener...


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hmm. Vil sige 5 mm. Pladerne har en tolerance på¨+/-1 mm samt vinkelrethed på +/-2 mm - syntes ikke, det på billedet ser slemt ud. 

Ha pladerne været afklimatiseret til rummet før de blev sat op?



Mvh Troels

De har stået en uges tid i en opvarmet stue - de stod dog bare samlet op af en væg.

Jeg har ikke været hjemme under byggeriet, men dem der har været at kigge indimellem, har ikke lagt mærke til afstanden mellem pladerne før. Er de meget kritiske omkring akklimatisering og måden det gøres på?


 

PAS! Det er klart, at - alt andet lige - kommer pladerne direkte fra en overdækket byggehal i den fugtige periode og ind i et tørt opvarmet rum så skrumper de. Det gælder alle organiske materialer. Men jeg kender ikke materialet godt nok til at vide, om det er et særligt opmærksomhedspunkt for tt plader - forestiller mig egentligt at de er mere formstabile end så mange andre materialer pladematerialer.


Mvh Troels

Troldtekt er meget følsomt hvad angår fugt. Jeg mener de bør ligge indendøre og afklimatiseres i 14 dages tid, inden montering.

Vi opsatte en del Troldtekt i vores “nye” hus sidste år og dem jeg opsatte på badeværelserne, havde kun ligget i en uge. Jeg kan godt se de er skrumpet lidt. Ikke meget, men dog en forskel i forhold til de øvrige lofter. Det går nok - det er kun mig det kan se det! 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Fra montagevejledningen:

Et par billeder af mit loft, så kan du selv vurdere (her var pladerne afklimatiseret)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Tak for responsen og undskyld den sene tilbagemelding.

Wezio... dit mellemrum er meget mindre end mit. Tænker akklimatiseringen er kikset for min tømrer.

Vedhæftede billede fra Troldtekt specifikationer, opgiver faktisk en tolerance på +/-1mm for plader i 600x1200 størrelse, ved en temperatur på 23 grader +/- 2 og en luftfugtighed på 50% +/- 5%, såfremt at alt er gjort efter deres vejledning.

Tømreren hævder at det er pga Troldtekt er et naturmaterial, men selv hvis man kører dobbelt op på tolerancen, kan man vel forvente at korrekt monteret Troldtekt skal kunne holde sig under 2mm mellemrum - eller kan det ikke stilles så simpelt op?


 

Var rummet korrekt opvarmet dengang. Du kan jo kun akklimatisere i et rum hvis det svarer til brugen fremadrettet. Troldtekt bruges jo også udenfor så det må jo være begrænset med hvor meget det trækker sig. I min garage er der da luft men det er bestemt ikke dem alle der har givet sig ligemeget


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tolerancen gælder begge veje (begge plader - derfor mit forslag på 5 mm.


Mvh Troels

Havde en lille diskussion med håndværkeren da det skulle monteres, fordi han ikke mente akklimatisering var nødvendig i det omfang som Troldtekt foreskriver. Jeg insisterede, men aner ikke hvordan forholdene var, da jeg var bortrejst på det tidspunkt.

Jeg har det også i mit værksted, og det ser meget bedre ud derovre. Tolerancer fra Troldtekt dækker vel over 1 mm afvigelse på målene, ved en plade der er korrekt akklimatiseret. Det er klart at ikke alle plader ændrer sig 100% ens, men da indholdet er det samme i hver plade, burde de ændre sig (strækkes/trække sammen) nogenlunde ens vel?

I mit loft er der tydelig forskel pladerne imellem, som man kan se på vedhæftede billeder - der så igen viser en anden ups’er fra håndværker...


 

TRRA skrev den 18-05-2018 08:23:31

Tolerancen gælder begge veje (begge plader - derfor mit forslag på 5 mm.

 Det har du ret i - så en tolerance på 5 mm lyder som et fint generøst kompromis.

Jeg får nogen til at måle op i morgen - er desværre ikke hjemme pt.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis