Opfriskning af pudset væg i KBH?

Hey alle

Første indlæg ud af en del tror jeg :) 

Jeg er netop gået i gang med at renovere min lejlighed i KBH. Første skridt var at fjerne savsmuldtapetet. I den proces er jeg kommet ind til det rå puds, men nogle steder har det taget lidt skade og lidt farve etc. Jeg kunne godt tænke mig nogle rå vægge at male på eller lade stå som de er.

Ville det være en god ide at pudse væggene op på ny, så de stod helt friske og pæne? Selvfølgelig lappe huller og sådan først, men ellers? Eller kan jeg kun fuldspartle dem når de allerede er pudsede?


- Alex

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Det kunne være godt med et par billeder, så man kan se hvor omfattende skaderne er. som du beskriver det ville det bedste være at fuldspartle med grov eller medium sandspartel. 

Du trækker det på uden at lave for mange striber, så slibes det med slibeklods eller girafsliber. Derefter endnu engang spartling. Pas på at der ikke kommer beskidt spartelmasse ned i spanden, det vil give irriterende striber med de sandkorn.

Men er pudslaget væk i store områder skal det først repareres.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Pudslaget er ikke voldsomt beskadiget. Det er mest fordi jeg foretrækker den lidt grovere overflade der er i puds, fremfor den finere sandspartel, at jeg påtænkte at pudse op, fremfor at spartle. 

Men er det ikke anbefalelsesværdigt at pudse op igen? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jo det kan du godt, men det hænger dårlig ved der hvor det er glat, eller med rester af tapetlim. Så du bør slå det yderste lag af for at få det til at hænge på igen. Eller smøre et lag fliselim på, og så pudse op vådt i vådt. Men et grovpudslag bliver jo mindst 5 -10 mm tyk så du kan rende i problemer ved dørkarme, vindues inddækninger og dybde på stikkontakter. Derfor anbefalingen med at hugge det gamle af og så pudse op igen. 

Mon ikke der er metoder med at blande sand i spartel eller grunder der kan give strukturen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror du har ret. Jeg tænkte dog at det kun skulle have været et tyndt lag puds - muligvis Skalflex Multipuds. Og så filtre det bagefter. Det er vel heller ikke mere end 2-3mm, er det? Men jeg undersøger også en grov sandspartel i stedet. 

Jeg har lige skudt to eksempel billeder af væggens tilstand. Er faktisk lidt i tvivl om det yderste lag er puds eller spartel, men det har den struktur jeg gerne vil have, så hvis nogen kan genkende det er jeg lutter øre 😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det yderste lag er sikkert finpuds mørtel. Det kan du også bruge. Eller filsning / vandskuring. Der trækker du vandskuringsmørtel på, og kører i det med et pudsebræt med en svamp på. Jeg tror det er den overflade du efterspørger. 

Vend tilbage med resultatet af dine overvejelser og du kan få en detaljeret plan. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hey igen, og tusind tak for svar! Jeg tænkte også selv at det er finpudsmørtel. Jeg vidste dog ikke at der var forskel på det, og så vandskuringsmørtel? Jeg troede at man kunne filtse alt finskuringsmørtel.

Jeg tror at looket med en lys grå puds der er filtset er det look jeg gerne vil have Hvis der findes en detaljeret plan for det er jeg lutter øre, og meget taknemlig i øvrigt for den hjælp jeg har fået indtil nu.

Jeg prøver i aften når arbejdet ikke kalder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også