Hul i Tagpap

Hej

Jeg har købt et hus med et skur der på sigt skal have nyt tag (nuværende fald er ikke tilstrækkeligt).

Lige nu står jeg dog med et hul der "bare skal lappes" så det kan holde lidt endnu.

Jeg har fundet nogle forskellige icopal produkter der muligvis kan løse det, men synes ikke at have fundet en rigtig god løsning.

Jeg har vedhæftet et billede fra top og bund og vil meget gerne høre løsningsforslag.

På forhånd mange gange tak!

Af billedet kan man se at det er blevet lappet en gang før.

De to beslag er fra tidligere ejers "lappe operation".




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS7

Som ofte ved reparation: Oprydning, underlag, færdigbehandling. 

Du skærer det tagpap væk der sidder løst. Det vil sige det der er synlig nedefra samt et stykke ud på frisk tag. Det rådne stykker træ saves væk så du får et pænt firkantet hul. 

Nedefra skruer du 3-4  brædder på PÅ TVÆRS af nuværende brædder. De behøver ikke at ligge helt sammen. Den første inde ved bjælken og den sidste halvt ude på det du har savet af. Så en eller 2 fordelt. ( skruelængde så de ikke stikker igennem taget)Det er så grundlag for udfyldning oppefra med brædder der passer i bræddehullet. 

Et stykke tagpap skæres til så det passer i tagpap hullet, samlingen smøres med Borups tagtæt ( også ind under gl. pap hvis det er løst) inden tagpap stykket sømmes på med galv tagpap søm og der sømmes også rundt i kanten af det gamle tagpap. 

Nu kan du skære et stykke der er noget større (10-20 cm overlap) , og som så brændes på. Det kan klares med en ukrudts brænder. 

Den skal kunne nå op på kanten ved bevoksning. Man ruller den 1/2 sammen og begynder at varme imellem rullen og det faste stykke, indtil hele fladen på rullen bliver "blankt" næsten flydende. Så rulles lige så stille fremad, i den hastighed som man kan holde det "flydende".  

Bagefter ruller man den anden 1/2 del op og gentager indtil det hele er færdig. Skulle der være lidt for meget op ad kanten skæres det overskydende af.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

En milliard gange tak for dit meget detaljerede svar! Det sætter jeg enormt meget pris på.

Ville man kunne bruge klæbende tagpap i stedet for at skulle brænde.

F.eks.:

https://www.silvan.dk/icopal-selvklaeber-top-sort-033-mtr-sort-50-mtr?id=9100-1490718&gclid=CjwKCAjwiurXBRAnEiwAk2GFZpTDpiAJ0TN2Wj3PA6CS6d6kGlPLqiSTc5IDiPerZkHeIm7D1zWErhoCIxsQAvD_BwE

Tak igen igen

Phillip

Det er beregnet til at lægge oven på selvklæber base. Så jeg tror det vil have svært ved at klæbe på dit gamle tagpap. Jeg ville foretrække noget der skal varmes på. 

Jeg kender ikke det selvklæbende fra egen erfaring. 

Men før du begynder skal du huske at rydde op i det grønne ude ved kanten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis