Ford Focus med høj tomgang (2000-3200 rpm) i 5-8 sek. så ned igen på 1000-1100 rpm.

Jeg har en ford focus fra 2002 som kører fremragende har kørt 270K km. men den er fra den ene køretur til den næste begyndt at gå op i omdrejninger ved tomgang :(  hvis bilen stoppes i f.eks. i et lyskryds står tomgangen omkring 2200+ omdrejninger i ca. 8 sek. og falder derefter til 1000-1100 men triller jeg ned af en bakke om kobler ud eller sætter bilen i frigear bliver den ved med at gå højt i tomgang lige indtil bilen stoppes/ holder stille så falder den i omdrejninger igen efter ca. 8 sek. hvad er der galt ??? håber på svar fra en af i dygtige LDS'er eller mekanikere ;) 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til at begynde med, kan du lige  checke utætte vakuumslanger og dit speederkabel,  - hvis det er ok så kig på tomgangsregulator og gasspjæld. Sidste skal renses en gang imellem. Hvis muligt så få den udlæst, da der sikkert gemmer sig et par muligheder der også.

Vh. Carsten



 

Jeg ville allerførst prøve at afmontere det ene kabel på batteriet i 10sekunder. herefter sættes det på igen og bilen startes og skal forblive stående i tomgang i 10min uden speederen røres mens computeren selv indlæser nye tomgangsparametre.

Den vil ind imellem dykke voldsomt i tomgang, men uden at gå i stå, så lad den passe sig selv.


Elektronikteknikeren

Hvis det er en 1,8 eller 2,0 ,kan fejlen skyldes et problem med krumtapudluftningen - ford siger ny indsugningsmanifold ---- hammerdyrt --- slangen sidder på den "forkerte side" af gasspjældet og det løses ved at skære slangen over og stoppe hullet med en 8mm bolt og et spændebånd.... den anden del af slangen stoppes ind i luftfilter kassen igennem et passende boret hul, det kan måske skyldes tomgangsregulatoren.

michael


Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Gregeren skrev den 13-05-2018 07:33:48

Jeg ville allerførst prøve at afmontere det ene kabel på batteriet i 10sekunder. herefter sættes det på igen og bilen startes og skal forblive stående i tomgang i 10min uden speederen røres mens computeren selv indlæser nye tomgangsparametre.

Den vil ind imellem dykke voldsomt i tomgang, men uden at gå i stå, så lad den passe sig selv.

 Hej Gregeren - gælder dit tip også andre mærker? 


 

tak til jer alle    ..... det viste sig at være flere ting og det er en 1,6 Zetech motor  1 tomgangsregulatoren !! den var rimelig nem at tjekke bare af med stikket mens motoren er i gang sker der intet så er det næsten helt sikkert den er defekt !! da jeg havde skiftet den efter at have prøvet at rense den med Carb spray (med en brugt fra huggeren 200,-)  gik den fint i tomgang igen, så tjekkede jeg lige bag indsugningsmanifolden og rigtigt nok så var krumtapventilationsslangen 3 slanger på et T-stykke revnet flere steder og meget mør... jeg kunne nemt høre når bilen blev slukket at der var noget der sugede !!! købte en original hos Ford i Odense 246,- kr.  

Hvor sidder de ting, du nævner her? Har det samme problem med min Focus 2002 - som bliver værre og værre. 

Janp59
slangerne de sidder inde under indsugningsmanifolden delt med et lille T-stykke  og er lidt svære at komme til men med lidt tålmodighed kan man sagtens selv :) tomgangsregulatoren sidder hvor du nemt kan komme til (det er den med det aluminiumshus du kan se på billedet sidder med 2 bolte og et stik ) har desværre ikke bilen mere så kan ikke sende et billede !! 
Ok. Tak for dit svar. Jeg vil prøve at gå på opdagelse. 

Janp59
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis