Kælderprojekt spg 1 - avanceret udluftning

Hej allesammen,

Det er min første post (selvom jeg gennem længere tid har fulgt med) og jeg skriver i håb om at der er nogen der kan komme med nogle gode råd.

Vi skal til at renovere kælderen og det første jeg er gået i gang med at kigge på er udluftningen. Jeg har brugt mange timer på at læse om det og er kommet frem til at styringen af udluftningen skal ske efter absolut fugtighed inde vs ude således at man kun udlufter såfremt der er ikke er risiko for at suge ekstra fugt ind i kælderen.

Kælderen er 90 kvadratmeter og indtil videre holdes den nogenlunde tør af en effektiv woods affugter, men det er ikke så energieffektivt og hjælper ikke på radon. Jeg påtænker at sætte 3 duka one pro 50 op i de store rum som på vedhæftede billede. Dette for at genvinde varmen. Der er lige nu 2 udluftningsriste i væggen i de 2 små viktualierum.Jeg har nu flere spørgsmål, særligt til styringen:

1) Jeg leder efter et færdigt styresystem som er nemt at bruge. Jeg har kigget på AT UVR61-GT. Findes der endnu nemmere alternativer evt på engelsk? Hvis det er det eneste rigtige hvilke yderligere dele har jeg så brug for og evt råd til sammenkobling af disse?
https://www.heizungsdiscount24.de/regelungstechnik/technische-alternative-uvr61-gt-dreikreis-universalregelung-fuer-gebaeudetrocknung.html

2) Er valget af DUKA one pro 50 det rigtige? Er det nok med de 3 til hele kælderen?
3) Er placeringen af ventilatorerne rigtig og er der brug for gennemluftningshullerne? Er der evt brug for flere gennemluftningsghuller (fx mellem rum 1 og 6 og ml 6 og 7? Skal det bare være huller eller sætter man noget i gennemluftningshullerne?

På forhånd mange tak.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du overvejet en rigtig varmegenvindingsanlæg med rørføring i stedet for de duka one? 

Jeg tror desværre ikke du får noget som helst ud af den avancerede styring. Selv om det er tåget udenfor ( høj luftfugtighed ) , så bliver den samme luft tør når den bliver opvarmet, idet varm luft kan indeholde meget mere vand uden at få høj fugtigheds procent. 

Ved at lade de Duka one køre meget af tiden, får du det bedste resultat, hvis ikke du vælger den store løsning med varmegenvinding til hele huset. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Flere DUKA One skal sættes op som par, de linkes sammen master/slave så de kører push/pull. Denne konfiguration er serdeles effektiv, har personlig erfaring med den.

Du skal lade dem køre konstant og droppe den avancerede styring. 

Veksleren i DUKA vil ved høj fugt i udeluften selv fungere i nogen grad som affugter, når den kolde kælder luft møder den varme udeluft i vekslerens kerne.

Derfor monteres murkanalen med en smule hældning udadtil så vand kan løbe fra. Man kan vidst også få et decideret kondensafløbssæt til dem fra DUKA.


Elektronikteknikeren

Tak for svarene allesammen. Sætter pris på dem alle!

@ Orla Nautrup : Jeg har en affugter stående nu og det er ok, men den bruger en del strøm og hjælper ikke på radon. Derfor vil jeg gerne have ventilation.

@ Børgealle :  Et rigtigt genvex er for omfattende. Jeg håber på at enkelte ventilatorer vil være tilstrækkeligt.

@ Ev elmand : jeg er ikke helt med. Som jeg forstår det kan luften udenfor på 25 grader nu være med ret lav relativ fugtighed, men høj absolut fugtighed. Om vinteren er det rigtigt at duka one vil varme luften op og selv når det er tåget nok give ok relativ fugtighed i det den suger ind i kælderen. Om sommeren vil opvarmningsfunktionen være ubetydelig og luften vil sandsynligvis blive kølet ned i kælderen og dermed give større relativ fugtighed i kælderen. Det er netop denne sommerudluftning med høj absolut fugtighed jeg vil undgå. Er du ikke nogenlunde enig i dette?

@ Gregeren : det giver rigtig god mening med affugterfunktionen. Men den varme kerne er vel ikke at betydning for affugterfunktionen? Er det ikke bare nok at den varme luft bliver kølet af i selve ventilationsrøret at det får affugterfunktion? Altså det vil ske i alle ventilatorer hvor der er et temperaturfald ude mod inde. Selv om den affugter lidt når den bliver kølet risikerer jeg stadig kondens eller højere relativ fugtighed om sommeren tænker jeg, fordi den absolutte fugtighed trods affugtning vil være større i den luft der suges ind.
Tak for tippet med push/pull. Hvordan kommunikerer de to? Skulle jeg så vælge at have 4 duka one?

Hvis I har mulighed for det er der så nogen der kan svare mig på om min ventilationsplan med 3 duka one er tilstrækkelig.

Annonce

Du skal have 2 eller 4.

Man linker dem sammen i par med et kabel.

Ventilatororen skifter jo retning hver 70. Sekund, og herved får du også aktivt affugtet luften når den varme udeluft bliver hevet ind over det kolde kerne materiale som blev kølet ned i udblæsningsfasen.


Elektronikteknikeren

Tak igen. 1 par i samme rum eller hvordan? Har du et forslag ud fra ovenstående plantegning?

Tænker du at det når at blive affugtet helt inden det ramme kælderen? Jeg ville ikke have noget imod at droppe den avancerede styring hvis det her var sikkert nok.

Det eneste vi taler om i bygnings sammenhæng er relativ fugtighed.  Vi er kun interesseret i fugtigheds procenten. Det er den der skal være under 60-65 %  om sommeren i gennemsnit og 45-50 % om vinteren. Jeg er da stort set ligeglad med om min stueluft indeholder 1 liter eller 3 liter vand (absolut) bare det kan holde skimmel m.m. nede og jeg kan selv opholde mig der uden at det er for tørt. Når vi ønsker denne relative fugtighed er det for at mindske risiko for at luften når dugpunkt selv i de kolde hjørner. 

Om sommeren er der sjældent problemer da man ofte har de 60-70 % fugtighed udenfor. Der er stort set ikke noget der tørrer så godt som sommerluft der blæser igennem en bygning. Om vinteren opnår man faldet i den relative fugtighedsprocent ved opvarmning af udeluften. 

Når man bruger krydsvarmeveksler afsættes der kondensfugt på den ene side i krydsveksleren. Det medfører ofte at der bliver for tør luft indendørs. Denne kondensering medfører at der ikke kan blive så høj en genvindingsgrad som ved andre principper f.eks. roterende veksler og puls veksler. 

Duka one virker efter pulsgenvindings princip. Der suges luft ud i en periode (70 sec.), og elementet i den bliver varmet op af inde luften, Så skifter ventilatoren og blæser luft ind. I den tid afkøles elementet og varmen tilføres til indblæsningsluften. 

Det er korrekt som en skriver at der kondenseres vand når den kolde luft passerer den opvarmede kerne, men det fordamper igen når pulsen skifter. 

I teorien er det den første del af elementet der opnår stuetemperatur, og denne stigning skulle gerne ikke nå den sidste del af elementet inden pulsen skifter. 

m.h.t antal så skriver de jo at Duka one pro 50 er beregnet op til 40 kvm. Så det er vel det du må gå ud fra. At de kan kommunikere så de går i takt (modtakt) er jo smart. så kommer der ikke under eller overtryk og de kan virke optimalt. 

Jeg har selv lavet pulsgenvinding til hele huset. ( i 3 huse) Der består "elementet " af foldede aluminiums plader. Det har jeg gennemtestet med temperatur målere i mange punkter. Aggregatet sidder på  loftet uden kondensafløb, og der har aldrig vist sig tegn på kondens.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis ikke dørene er super tætte mellem rummene, kan du godt sprede dem så et par dækker to rum.

Min erfaring er at der ikke er behov for yderligere affugtning, de virker virkelig godt. Med mindre det er meget galt med opstigende fugt... 

Men start med at sætte to op og evaluer effekten..


Elektronikteknikeren

@ Ev elmand : jeg forstår ikke helt det med at det er så fremragende at udlufte med varm sommer luft. Når den bliver kølet af i kælderen stiger den relative fugtighed fra de 60-70% som du siger til endnu højere jf fx https://www.bolius.dk/pas-paa-med-udluftning-af-kaelderen-i-sommervarmen-22934/

er det så alligevel smart at lade dem lufte hele tiden om sommeren også? Jeg kan se at flere på LDS skriver at udluftning med ventilatorer om sommeren har givet dem store fugtproblemer i kælderen. Eller det kan man godt fordi de virker affugtende når det duka one?

Jeg tror ikke opadstigende fugt er et problem, men jeg er ikke sikker. Det er mest om sommeren jeg oplever at min nuværende affugter skal på hårdt arbejde .

@ Gregeren : jeg tror ikke dørene er så tætte, men overveje at skifte dem. Er det klogt med hulller mellem rummene?

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis