Kælderprojekt spg 1 - avanceret udluftning

Hej allesammen,

Det er min første post (selvom jeg gennem længere tid har fulgt med) og jeg skriver i håb om at der er nogen der kan komme med nogle gode råd.

Vi skal til at renovere kælderen og det første jeg er gået i gang med at kigge på er udluftningen. Jeg har brugt mange timer på at læse om det og er kommet frem til at styringen af udluftningen skal ske efter absolut fugtighed inde vs ude således at man kun udlufter såfremt der er ikke er risiko for at suge ekstra fugt ind i kælderen.

Kælderen er 90 kvadratmeter og indtil videre holdes den nogenlunde tør af en effektiv woods affugter, men det er ikke så energieffektivt og hjælper ikke på radon. Jeg påtænker at sætte 3 duka one pro 50 op i de store rum som på vedhæftede billede. Dette for at genvinde varmen. Der er lige nu 2 udluftningsriste i væggen i de 2 små viktualierum.Jeg har nu flere spørgsmål, særligt til styringen:

1) Jeg leder efter et færdigt styresystem som er nemt at bruge. Jeg har kigget på AT UVR61-GT. Findes der endnu nemmere alternativer evt på engelsk? Hvis det er det eneste rigtige hvilke yderligere dele har jeg så brug for og evt råd til sammenkobling af disse?
https://www.heizungsdiscount24.de/regelungstechnik/technische-alternative-uvr61-gt-dreikreis-universalregelung-fuer-gebaeudetrocknung.html

2) Er valget af DUKA one pro 50 det rigtige? Er det nok med de 3 til hele kælderen?
3) Er placeringen af ventilatorerne rigtig og er der brug for gennemluftningshullerne? Er der evt brug for flere gennemluftningsghuller (fx mellem rum 1 og 6 og ml 6 og 7? Skal det bare være huller eller sætter man noget i gennemluftningshullerne?

På forhånd mange tak.

Hej allesammen, Det er min første post (selvom jeg... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er klogt med en god sprække under dørene i en kælder.

DUKA er ikke som andre blæsere med hensyn til fugtproblemer, idet den jo om sommeren afkøler den indblæste luft så den ikke kondenserer på væggene. 

Den virker jo ens begge veje. I stedet vil kondensering foregå i veksleren.


Elektronikteknikeren

Jeg tænkte mest på huse generelt. Jeg kan godt se argumentet med at det kan være problematisk på varme sommerdag, hvor kælderens temperatur er lavere. I så fald ville en temperatur styring være mere relevant. Altså en differens termostat der kunne måle og starte når udetemperatur er lig med eller lavere end kældertemperatur. 

Men så får du jo ikke så stor glæde af radon udluftning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan godt se at jeg vil gå glip af noget udluftning af radon, hvis jeg laver nummeret med at lave det styret, til gengæld kan jeg spare lidt på fugtkontoen.
Tror I affugtningen i DUKA one vil være tilstrækkelig nok til at det er irrelevant hvilken relativ fugtighed og temperatur der er udenfor om sommeren?

Du skal styre ventilationen efter forskellen mellem  absolut fugt indenfor og absolut fugt indenfor. Alternativt kan du bruge dugpunktstemperaturen. (dugpunktstemperaturfunktionen er  monoton stigende over absolut fugt)

Man kan ikke måle absolut fugt, men man kan måle relativ fugt og temperatur og beregne dugpunktstemperatur/absolut fugt. Det kan enhver lille mikrocontroller. Man kan dog også købe det i en PLC. 

En god spalt på 1-2 cm under dørbladet og du har nok til at luften strømmer rundt i din kælder. 

@ Mjølner : det er også sådan jeg har forstået det. Jeg har brug for lidt yderligere information omkring styringen, da jeg desværre ikke selv kan programmere eller helt ved hvad det kræver.

Er 1-2 cm også nok i de små rum hvor der ingen duka one vil være?

Prøv lige at kontakte firmaet bag Duka one inden du begiver dig ud i nærheden af raketvidenskab. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vores kører altså her til sommer, og der har aldrig været mere tørt. Min anbefaling er at starte med at sætte to op, også se hvordan effekten er. Alt andet er ren teori og gætværk.


Elektronikteknikeren

Gode pointer. Jeg kunne lige høre hvad Duka selv siger. Tak for erfaringerne Gregersen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis