Overgang i vores strøm?

Vi oplever med flere ting tilsluttet rundt omkring i huset at vi får elektrisk stød når vi rør ved det, specielt min pc som jeg kan måle 110v mellem kabinet og eksempelvis en radiator på, men også på mikroovn osv hvis vi rør ved metallet. Vi har ikke jord i vores kontakter, vil det hjælpe at få en jordledning på? Og/eller vil det slå hpfi relæet fra hvis der går fejlstrøm tilbage igennem jord kablet?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Ja det vil naturligvis hjælpe at få jordforbindelse i alle kontakter. HPFI slår kun fra hvis det er en farlig jordfejl, så det skal man ikke være ked af at få elimineret. 

Men umiddelbart var det nu en god ide at få det målt igennem. Det er jo muligt at det er radiator systemet der står 110 v på. Det kan komme fra f.eks. overgang i noget andet. Og har du så plastrør ind i huset så dannes der ikke jordforbindelse den vej. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Tak for dit svar, jeg er nu ikke helt ny herinde 😋

Jeg tænker også selv at det ville være en god ide at få jord på så mange kontakter som muligt.

Kan man selv måle det og hvor skal jeg starte? Jeg har ikke tidligere oplevet at min computer giver stød som nu, så det er lidt uforståeligt. Nu tænker du på om vandet kommer ind i plastikrør? Jeg tror ikke umiddelbart vandet kommer ind i plastikrør, men massive jernrør, det er et gammelt 60’er hus, hvordan måler jeg om strømmen kommer igennem radiatoren? Hvad skal jeg da bruge som stel efter radiatoren?

I mange apparater sidder der et netstøjfilter med en støjkondensator mellem fase og stel samt nul og stel. I praksis bevirker lækstrømmen gennem de to ens kondensatore at de fungerer som spændingsdeler som så lægger 110 v på kabinettet. Dette fordi dine apparater ikke er jordede. En jording vil løse dette, højst sandsynligt uden at udløse hpfi, da der er tale om en meget lille lækstrøm. Det er nærmest kun spændingen der er tilstede, og det er som udgangspunkt ikke farligt, dog ubehageligt.


Elektronikteknikeren

Det kunne godt være statisk elektricitet , det er typisk her i det foråret med den meget tørre luft , hvis i har mange kunststoffer på gulve og vægge , så bliver i opladt når i bevæger jer rundt i huset , og det kan godt give et stød når man rør noget metal og bliver afladt.

At du kan måle 110 V mellem en PC og en radiator er ikke unormalt , prøv at vende stikproppen en halv omgang.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er i vores kælder jeg har udfordringerne, og der er fliser på gulvene, ingen tæpper..

Jeg har lige prøvet at trække en forlænger fra vores tavle(der sidder en stikkontakt) og frem til min pc, og nu er der ingen overgang, selvom stikket til pc’en ikke har jord, så kunne det vel tyde på at der er en forkert samling i et lampeudtag et sted, hvor stikkontakterne i kælderen vel løber op til?

Annonce

Nej det er der ikke noget der tyder på. Det kan være du ubevist har fulgt calle captiosus råd om at vende stikprop. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har det virkelig noget at sige hvordan stikproppen vender? Den stikprop der sidder på stikdåsen har kun 2 ben.. og ikke noget jordben?

Det kan have betydning, da det ene ben sidder i nulleder og det andet i fasen. Det har ofte reduceret en "kildende fornemmelse"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

OK det er i kælderen problemerne er , at stå på et kældergulv med fliserer stort set det samme som at stå på en jordforbindelse /nulledning , hvis der er en ubetydelig overgang i en brugsgenstand så mærker man det samme , modsat et trægulv der kan man jo røre ved en spændingsførende ledning og ikke mærke noget som helst.

Det ville jo nok være en god ide at få elinstallationen op to date .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis