Opsætning af gips - dampspærre

Jeg skal til at opsætte gips på lofter (ovenpå det klassiske puds-på-strå) samt på vægge (letbeton). Når jeg læser rundt omkring er det lidt forskellige, hvad folk anbefaler i forhold til dampspærre;  nogle mener, at den skal være der, andre mener at den ej er nødvendig. 

Jeg har desuden haft besøg af en fagmand (tagisolering) i forhold til isolering af loftet, og han mente at uanset efterisolering (med mindre jeg ville have > 300 mm rockwhool, hvilket han ikke ville anbefale), så var dampspærre unødvendig i loftet. Væggene ville han dog ikke udtale sig om.

Det skal selvfølgelig understreges, at jeg ikke regner med at isolere væggene indefra, men istedet udefra på et senere tidspunkt. Så vidt jeg kan læse mig til, er isolering udefra den bedste løsning.

Hvad mener i?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes ikke at kunne finde argumenter imod dampspærre på loftet, Det har været at krav i byggeri de sidste mindst 50 år. At det så ikke altid har været effektiv er en anden sag. Når der kun var 50 - 100 mm isolering i loftet gjorde det ikke så meget med denne lidt utætte dampspærre. Den kondensering der finder sted når varm og kold luft mødes kunne tørre væk. Men ved tykkere isolering skal dampspærre være effektiv. Og det er mindre end 300 mm 

Din pudsede loft er for så vidt det i orden damptæt. Men jeg går ud fra at du sætter gips op for at det er i stykker. Og i forbindelse med ny el installation er der måske også huller. 

Væggene har jo ikke haft dampspærre, og det behøver de heller ikke. Det samme gør sig gældende, men inder muren udgør  dampspærre.

Så min konklusion: Selvfølgelig dampspærre i loftet men ikke nødvendig i væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Da jeg renoverede mit hus og turen kom til loftet, var den sporadiske isolering sjaskvåd uden damspærre. Der var mange andre gysere som jeg ikke vil komme nærmere ind på, men rådet fra Erik om dampspærre mod loft kan jeg varmt tilslutte mig.

Tak for rådene! Mærkeligt at fagmanden ikke anbefalede dampspærre... Vil i også mene, at det er nødvendigt, hvis jeg kun efterisolerer med papiruld?

Papirulds indhold af cellulose, som er fugtsugende nødvendigør damspærre.

Det sidste er jeg ikke så sikker på er rigtig konklusion. Her er kopi af en del af artikel i gør det selv blad:

Papiruld og dampspærre

Det helt særegne ved isolering med papiruld, er dets evne til at opsuge fugt og transportere det væk. Hvor du med andre typer isolering, eksempelvis mineraluld, skal sørge for, at der sidder en helt tæt dampspærrer på undersiden af loftet, er papirulden ligeglad.

Kommer der fugt op gennem loftet, vil papirulden transportere det op til overfladen og lade det fordampe. Til sammenligning risikerer du, at et for tykt lag mineraluld (over 200 mm i tykkelse) lader fugten kondensere INDE midt i isoleringen, og så får du for alvor problemer med rådne spær og skimmelsvamp.

Annonce

Det er både rigtigt og forkert. 

Papirsulds evne til at transporterer fugt væk er afhængig udluftningen, som igen afhænger af tagkonstruktionens udluftning. Det er set at fugt kondenserer i alle isoleringstyper hvis der isoleres efter de nyeste retningslinjer.

Det sikre valg er at etablerer damspærre. 

Det sidste er jeg så til gengæld helt enig i, at så er man på den sikre side. 

Det var mere argumentationen omkring papiruld jeg ikke tror holder vand ( kondens)   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også