Køkken ø på gulv

Hej,

Jeg er ved, at få monteret et nyt køkken. Til det nye køkken har vi fået lavet en lille ø, bestående af to skuffe-elementer (63x160 cm). Derudover har vi også fået lagt et nyt gulv for et par uger siden. Vi har hele tiden sagt til køkkenselskabet, at der ville blive lagt nyt gulv og clearet om ø'en kunne monteres på gulvet, hvilket sælger har bekræftet. Nu har vi haft håndværkeren forbi og han mener ikke det er en god ide. Vi har selvfølgelig tænkt os, at tage en snak med sælger igen. 

Jeg kunne dog godt tænke mig, at få lidt input af jer. Hvad er jeres holdning/erfaring med, at montere ø'en på selve gulvet? Der er tale om et klik-gulv med brede planker. Vi vil jo helst undgå, at bestille en gulvmand igen og skære gulvet op til ø'en.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbar ser din løsning fornuftig ud. Dog ville jeg have opmærksomheden rettet på benene. De ser lidt vakkelvorne ud. Gulvet skal selvfølgelig være solidt og må ikke gynge.

Jeg har lavet en lignende løsning. Gangarealet mellem køkkenbordene er 85 cm. og det frie stykke mod væg er 100 cm. hvilket er rigeligt til at vi kan arbejde flere i køkkenet uden at ramle sammen. Vær også opmærksom på at skufferne ikke ramler sammen når de udtrækkes i begge sider.

Jeg valgte at reducerer bredden på kogeøgen en anelse og forlænge i længden.

Bemærk også at kogepladens kogesektioner ligger på rad og er derfor længere en de normale størrelser. Det giver luft til valgfri placering foruden ulempen med at række ind over gryder og pander er elemineret.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau,

Tak for svaret. Vores bekymring er, om det er muligt, at skrue ø'en fast direkte til gulvet (ikke krydsfiner). Eller vi skal bide i det sure æble og ringe efter en gulvmand og skære gulvet op til ø'en, så den kan skrues fast til krydsfineret.

Det springende punkt er som nævnt benene der ser lidt vakkelvorne ud. Jeg formoder gulvet lagt korrekt og ikke giver sig eller gynger.

Et alternativ til benene er et fodpanel udført som ramme der indvendig skrues fast til gulvet, som kogeøen derefter hviler på.

Den løsning er billigere og hurtigere end omlægning af gulvet og er mindst lige så holdbar selv om gulvet skulle give sig en anelse, da fastgørelsen fordeles over et større areal.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville lave luft mellem gulv og ben, så gulvet kan bevæge sig. Det gør det jo trods alt en del i løbet af året. Men det er nok ikke bydende nødvendigt, når øen ikke er større.

Men det er nu ikke svært at lave. Finecutter eller et kopbor på boremaskinen, og så lave et hul til hvert ben. Tager ikke mange minutter - ved mindre der er gulvvarme lige under gulvet - så skal man være lidt mere forsigtig.

Benene er standard køkkenben, og de er fint stabile.

Standard ben til køkkenelementer er primær beregnet til at hæve elementerne fra gulvet hvor elementerne samtidig monteres til væggen, hvilket giver god stabilitet.

Det er ikke tilfældet med fritstående elementer, så jeg ville sikre mig at de viste ben er helt stabile, men jeg tvivler.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg har lavet en ø med viste ben, og der er ingen problemer med stabiliteten.

Ellers kunne du vælge at sætte låsbare hjul under, hvis der ikke er vask eller kogeplade i

Vores kogeø er blot monteret på trægulvet. Det holder fint. Jeg samlede soklen og skruede denne fast til gulvet ved hvert hjørne med vinkelbeslag.

Kogeøen består af tre elementer på 40, 60, 40 cm. Med tre skuffer i hver element. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis