Lysning i vindue på badeværelse.

Jeg er i gang med at lave nyt badeværelse og kunne godt tænke mig input til hvordan jeg får lavet lysningen til mit vindue på en pæn måde.

Jeg har god erfaring med, at lave lysninger i fibergips med spartelkanter ovs. i resten af huset og vil egentlig gerne lave det på samme måde i badeværelset. Når nu det er vådrum og der forventeligt skal fliser på fibergipsen, vil jeg gerne sikre mig det er en ok metode ?. Der skal selvfølgelig bruges vådrumsspartel og vådrumssikring.

Bruseren står helt op ad vinduet og der vil forventeligt komme en del vand.

Jeg forstiller mig, at montere fibergipsplader i hele lysningen og spartelkanter, som derefter skal spartles pænt inden fliseopsætning.

Lyder det fornuftigt, eller bør jeg istedet mure lysningen ?

Her ses et par billeder af udfordringen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du bruger vådrumsgips, og hvis du er omhyggelig med vådrumsmembranen, og hvis du sætter fliser med fald er forudsætningerne for en funktionelt bruseplads opfyldt.

Jeg ville forstærke overgang mellem væg og karm med væv i vådrums spartelmassen for at være helt sikker på at undgå mikroskopiske revner, fordi området er så tæt på bruseren at stænk nok ikke kan undgås uden akrobatiske øvelser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis der skal fliser på, ville jeg pudse lysningen op i mørtel. Ingen grund til at introducere flere forskellige materialer, som bevæger sig forskelligt. 

Hvis du vil lave det med plademateriale, så ville jeg bruge wedi-plader, og dermed få en lille smule isolering, som kan bryde en eventuel kuldebro. Se evt. http://www.koluda.com/nye-lysninger-med-wediplader-fibergips/

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Flot input - det er noget jeg vil tage med mig. Det er gode ideer med wedi plader og at forstærke mellem væg og plade. Jeg vil helst gerne undgå at pudse lysningen op i mørtel, da jeg tvivler på mine evner



Respekt mistral   

Det er altid et godt udgangspunkt at gennemtænke processen ud fra realistiske vurderinger af egne evner.

Det er faktisk forudsætningen for at dine evner efterfølgende forøges.    

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også